onsdag, januari 30, 2008

Sagor

Jag har just läst kvällens saga för äldsta sonen och vi läser ur en bok med olika sagor. Och ibland när jag läst sagan så börjar jag lite fundera att vissa av sagorna är ganska grymma.

Ta nu snövit och hur elak och rå styvmodern egentligen är, som när styvmodern ber en jägare att ta Snövit till skogen och komma tillbaka med hennes hjärta! Eller om man då tar kvällens saga om den fula ankungen hur kul är det att läsa den sagan för en 4 åring som är stor som en 5 -åring och då är det hur ful och stor ankungen är som liten. Inte vill jag nu säga att vår Johannes är ful och stor. Men han får ofta höra hur stor han är och börjar jag fundera på att vad som startas i en 4 -årings huvud när man hör sagan. För han hör inte hela sagan men vilka ord fastnar i hans huvvud ?

Man vill ju inte att sagan skall sämras ens barn självkänsla.

Jag kan säga att vi hade en lång diskussion om sagan idag och med betoning på slutet hur fin och ståtlig svanen blev. Så till slut så kallade vi sagan för den lilla svanen.

Man kan ändra sagan om den blir lyckligare för det är bättre att man får somna belåten än med funderingar.
Ha det bra

Inga kommentarer: