tisdag, januari 15, 2008

lagtingsledamöternas löneförhöjning

Idag så står det i media om lagtingsledamöternas löneförhöjning. Och jag kan tänka mig att ämnet kommer att diskuteras en hel del. Men jag kan säga att vara ledamot i Ålands lagting är inget jobb som man bara "glider omkring på". Utan skall man vara en aktiv politiker och vill man vara med och prestera något så får man nog jobba rejält och ha en förstående familj.
Många pratar om att man bara jobbar 7-8 månader i året. Oj vad skönt om det skulle stämma.

Jag kan lugnt säga att under sessionstid så jobbar man relativt tufft med plenum och utskott. Där emellan så skall man läsa framställningar, utkast på betänkande, kolla upp fakta och planera anföranden. Så mellan sessionstiderna blir det en hel del jobb som blir liggandes och vänta på sin tur och för det jobbet är jag glad att det finns tid mellan sessionstid som är lite lugnare. Och visst vill och täcks man så kan man ta det riktigt lugnt mellan sessionstid. Sen om det finns såna som hinner med annat mellan sessionstiderna men jag är helt övertygad om att inte lämnar de heller bort lagtingsjobbet. Visst kan man ifrågasätta mig nu som försöker jobba som fältare samtidigt som jag är fältare men det var också för att jag trodde det var bäst för gruppen. Men jag hade fel.

Sen kan jag nog säga att vara så offentlig person som man blir som lagtingsledamot och bli kritiserad i insändarsidor och andra debattforum så gör nog inte uppdraget attraktivare.
Sen så beklagar man sig nu över lagtingsledamöterna kompetens eller arvodet så kan man lugnt säga att då får man vad man förtjänar.
Lagtingsledamöternas arvoden skulle behöva höjas ännu mer så att lagtingsuppdraget skulle bli attraktivare.

Visst har vi nu då ett arvode på 3156 euro i månaden men vad förtjänar en jurist idag inom det privata ? Och vill vi ha fler jurister i lagtinget så måste man nog vara beredd att betala då också. För vill man först gå ner i lön och samtidigt hamna på första sidan om du hamnar för fortkörning.
Mer respekt för lagtingsledamöter. Nu skriver jag det här och samtidigt sitter i lagtinget men det här kan jag nog skriva om ett år också och då sitter jag inte i lagtinget. Men däremot så har jag varit med då i fem år och märkt att om man vill in och jobba som en engagerad lagtingsledamot så är det mycket tid och långa dagar. Och inte öses det med tacksamhet över en utan snarare tvärtom.
Ha det bra

Inga kommentarer: