fredag, januari 04, 2008

Sverige är fantastiskt

Eftersom jag är otroligt intresserad av idrott och ser man då en dag som denna med J-VM laget i ishockey som idag slog ryssarna i semifinal och Kallas framgångar i tour de ski.
Sen ser jag på nu på tv och där kommer idrottskrönikan för 2007 och där har det visats personer som bl.a. Susanna Kallur, Carolina Kluft, Stefan Nystrand, Anja Pärson, Josefin Lillhage, Johan Wissman och Mustafa Muhammed. Ja listan kan göras lång. Vad är det som gör att Sverige är så förbaskat bra.
Ja jag är imponerad av hur Sverige kan jobba ihop som lag ihop och lyfta sig när det verkligen gäller. Ja jag tror att det beror mycket på lagandan. Man ser laget före jaget och det är viktigt att alla blir bekräftade och sen kan lyfta sig när det gäller. Och sen att alla är lika viktiga så väl stjärnan i laget som utfyllnadsspelare. Hur många ishockey-VM har inte sverige lyft sig i en viktig match när det verkligen gäller? Usch ja minnena är många och deprimerande.
Sen är det ju långt tidigare det gäller att och det är att fostra barnen in i idrotten och då tänker jag på ledare och Sverige har hög kvalité på sina ledarutbildningar. Jag har gått olika ledarkurser i Sverige inom både innebandy och simning och det är mycket bra kvalite på de kurserna.
Även där är alla lika viktiga alltså det är inte som andra kurser och föreläsningar att det är föreläsaren som är i fokus utan istället så skapar man en dialog och då också en bättre självkänsla hos kursdeltagarna.
De här orden trodde jag aldrig jag skulle lyfta fram men Sverige genom sin ödmjuka stil så gör Sverige fantastiskt inom idrott.
Jag har inte hört om någon som blir nertryckt och inte känner sig vatten värd. Tro mig det kan vara oerhört jobbigt...
Men förutom lagandan så måste det också finnas vinnarskallar och bland sveriges 9 miljoner så finns det personer med den rätta vinnarskallen och inte lägger sig ner när det går emot utan reser sig upp och visar var skåpet skall stå med schyssta medel och en stor stolthet

Så inom idrotten är Sverige fantastiskt

Ha det så bra

Inga kommentarer: