fredag, december 19, 2008

Men människan då ?


Jag blev ganska upprörd när jag kom hem idag och började läsa dagens tidningar. Men det som kanske gjorde mig mer besviken än upprörd var en artikel om att Mariehamn nu inte längre har städhjälp för de äldre i Mariehamn.

Det är nog tyvärr så att här har man sett systemet före den enskilde människan.
När man blir äldre och vill bo kvar hemma så måste man till slut svälja stoltheten och begära hjälp.
Det kan vara lättare för den äldre om man då kan ringa kommunens äldreservice och begära hjälp.
Då vet de äldre att den som kommer hem till en också är anställd inom äldreomsorgen.

Hur blir det nu när stan tar bort städning till de äldre ?
Då skall man ringa till de privata och hoppas att man får någon som passar.
För det är ju så att i städfirmor så finns det personer som inte passar in att jobba med äldre. Nu vill jag inte peka ut att de är bara städfirmor som har personal som inte passar in att jobba hos äldre.

Mariehamn har varit viktiga med att vilja ha en lag om sammanhållen hemvård. Sammanhållen innebär att man gör det möjligt för hemtjänst och hemsjukvård att helt eller delvis kombineras och att personal inom hemtjänsten kan överta vissa arbetsuppgifter som hemsjukvården gör, och sen att personal inom hemsjukvården kan överta vissa uppgifter som hör till socialvården.

Vad jag har förstått så är en av orsakerna till att man vill ha den lagen så är att man skall minska på att det springer så många olika personer hos de äldre, och att man med lagen om sammanhållen hemvård skulle minska på det. Men vad gör Mariehamn då ? Jo man tar ett annat beslut som går åt ett helt annat håll. Visst förstår jag politiken om att det offentliga konkurerar med det privata.
Och är man borgare så skall man vara emot det.
I vissa fall så håller jag med om det för det finns områden som jag tycker att de privata kan sköta bättre och billigare än det offentliga.
Men här är det fråga om äldreomsorg för de äldre och de skall inte hamna i kläm för att borgare vill visa kraft.
Vill borgare visa krafter så håller då er gärna till snöskottning, gräsklippning eller vägunderhåll. Men tvinga inte den politiken in i de äldres hem.
Man sparar inte pengar med att göra dem otrygga i sitt hem som var deras trygghet.

Det finns bara ett ställe som är hemma. Och det är där en människa känner sig helt trygg.

Låt det så vara.

Ha det bra.

Inga kommentarer: