onsdag, december 17, 2008

Jag mötte Anders


Jag blev lite lättad när jag läste de senaste nyheterna på Ålandstidningens hemsida. Det som gjorde mig lite lättad var att han varit här på Åland.
Och den jag tänker då på är simmaren Anders Olsson. Jag satt i väntrummet på hälsomottagningen och väntade och bäst som det var så tyckte jag att jag såg en av de idrottsmän jag är otroligt imponerad av rulla där på ÅHS.
Men vad skulle han göra här tänkte jag.

Så jag blev lite rädd för mig själv och tänkte att vad skulle han göra här.
Visst har jag läst att han hade en fysioterapeut som hjälpt honom och att hon bor nu på Åland.
Men blev ändå lite nojig att nu är jag definitivt idrottsskadad om att jag t.om letar idrottsstjärnor på Åland.
Men sen läste jag artikel som du kan läsa om här, så då kunde jag lugna mig och förstå att han varit här på Åland och att jag inte sett i syne eller är idrottsskadad.

Nå vem är då Anders Olsson.
Anders Olsson är en svensk simmare med funktionshinder bosatt i Hagforss i Värmland. Han är förlamad från midjan och nedåt.
Han är flerfaldig guldmedaljör i paralympics, senast i Peking, och VM samt världsetta i sin klass på åtskilliga frisimsdistanser. Han är också innehavare av flertalet världsrekord. Olsson har även deltagit i motionslopp som Vansbrosimningen och sen Vasaloppet
som han tog sig fram på en kälke !!!
2008 utsågs Anders Olsson till Årets svenska idrottare med funktionshinder.

Men mest är jag imponerad av hans positiva livssyn. Jag har läst och följt med Anders Olsson en längre tid och det kan jag erkänna att jag trodde aldrig att jag skulle se han är hälsocentralen i Mariehamn.
Och varför gick jag inte fram till honom och berätta hur imponerad jag är av honom, jo för att jag trodde att det var någon annan och rädd att personen skulle ta illa upp.
Men ändå jag har sett honom på riktigt men jag tog då inte tillfället och berätta hur imponerad jag är av honom.
Och jag fick inte svaret på om han vet hur viktig förebild han är för många med sina tankar.

Kommer du över en artikel om Anders Olsson, så läs den gärna. Som jag förstått så ser inte han att något är omöjligt, utan att det är utamaningar.
Skulle man annars åka vasaloppet i en kälke ? Eller ens fundera på att försöka kvalificera sig till Hawaii triathlon.
Jag förstår att hans bok heter " Det finns ingen gräns"
Och det visar han att han lever efter.

Men det tips jag ville ge dig nu att får du tillfälle att berätta något åt någon så ta vara på det för man vet inte när du får tillfälle för det igen.


Ha det bra.

Inga kommentarer: