söndag, december 14, 2008

Känslor som sprutade åt alla håll


Som jag skrev i gårdagens inlägg om att jag prioritera familjen ihelgen och det har jag gjort även om det blivit en tid framför datorn med lite jobb.
Men dagens inlägg är känslorna jag hade mellan 17 tiden till 19.30. Det som hände de två och en halvtimmarna var VM finalen i innebandy.
Jag såg inte hela matchen men jag följde med hela finalen.
Första perioden som Finland vann med 4-0 så stod jag och laga mat ( lammfärsbiffar med råstekt potatis ) så då var det sportradion som gällde.
Sen i mitten av andra så var maten undan plockad och köket städat så då kunde jag sätta mig i soffan och njuta.
Trodde jag....
Men något njuta blev det inte för med 10 minuter kvar av matchen så ledde Sverige 6-4.
Jösses vad mina tankar då var på kvartfinalen 2003 i ishockey-VM mellan Finland-Sverige då, Finland i andra perioden ledde med 5-1. Innan Sverige började den obehagliga upphämtningen och Sverige vann sen matchen och förstörde Finlands hemma VM även den gången.

Nu vann ju Finland dagens VM-final i sudden. Och det är bra för finländsk innebandy att man nu äntligen vunnit ett VM guld. Men framför allt har nu Finland slagit Sverige i en match när det gäller någonting.
Jag sitter med i Ålands innebandyförbunds styrelse och drar även en junioor satsning inom ÅIBF, och det gör att man enagagerar sig lite extra i innebandyn.

Men det är ju alltid lite speciellt när Finland och Sverige möts. Och det är så ofta jag får känslan av att när Finland leder så är de rädda att förlora och slutar att spela.
Men leder Sverige så krigar de ännu mer och malar ner sina motståndare ännu mer då. För de vill vinna, och jag tror inte en förlust finns då i deras tankar.
Det gäller att tro på det man gör och händer något oföutsett så bör man följa sig till planen.
Men varför är det så i nästan alla sporter att Finland har en så oerhörd respekt för Sverige, när de möts ?
Så visst är det så att man måste också ha rätt tankar för att bli en vinnare. Och vinnare är man när man besegrat ett mål. Så tänk på det att även du kan bli en vinnare. Bara du har ett mål.

Ha det bra

Inga kommentarer: