torsdag, december 18, 2008

En välförtjänt julledighet

Nu är det många som längtar till fredag eftermiddag eftersom det är en hel del som går på en liten längre julledighet då.
Men dem jag tänker på är lagtingledamöterna som jag vet att har haft en relativt hektisk höst. Ja så många framställningar har det ju inte kommit den här hösten. Men ändå så blir hösten ganska hektisk i lagtingsarbetet och det för att många av lagtingsledamöterna sitter även i kommunala organ och brottas med budgeten där också.
De två senaste dagarna har jag sprungit på en hel del lagtingsledamöter och jag märker på dem att nu är de ganska slitna och de mår säkert bra av lite välförtjänt ledighet.
Vissa säger att sitter man i lagtinget så jobbar man bara under halva året.
Snack, att sitta i lagtingets är ett hedervärt uppdrag men mycket jobb.
Var som en lagtingsledamot sa idag att pappershögen blir aldrig mindre. Och papper att läsa finns det om man vill sätta sig in i saker.

Däremot så borde lagtinget se över sina arbetstider med plenum- och utskottsarbetet.
Men något de också borde se över så är nog arvodet / lönen för med arvodet på 3.156,58 € så är det så att många inte vill ställa upp för att det är en lägre lön än vad de har annars. Vad gör att en jurist skulle ställa upp i lagtingsvalet med arvodet 3.156,58 € / månad.
Ja inte är det ju den massmediala bevakningen man får som lagtingsledamot.

Okej nu är ju det så att vissa missköter sitt lagtingsuppdrag genom att jobba med annat under tiden man sitter i lagtinget.
Jag har själv blivit tvungen till det och det jag märkte då var att man inte gjorde ett 100% jobb då, på inget at de två ställena.
Så därför borde man avskaffa bonde fördelen, som att lagtinget går hem när det är dags för vår- och höstbruk.
Sitter man i lagtinget så skall man jobba där och inte springa mellan traktorn och utskottsrummen.
Därför borde man förlänga arbetstiderna och kräva mer av de som sitter där.

Men i alla fall så hoppas jag nu att alla de som sitter i lagtinget får en riktig lugn och fridefull jul. Ja alla ni alla andra skall också en bra jul men det kommer jag att önska er bättre närmare julafton.

Ha det bra.

Inga kommentarer: