söndag, december 28, 2008

Gäller att sätta rätt fokus


Jag läste häromdagen en bra debattartikel som handlade om varför de ville höja åldersgränsen för EU-moped till 16 år istället för 15 som det är nu.
Det är olika företrädare från trafiksäkerhetsorganisationer, läkarvetenskap och försäkringsbolag som skrivit debattartikeln.
Varför jag tycker den artikeln passar in nu är för att jag hörde tidigare den här månaden att landskapsregeringens trafikminister vill sänka åldern på mopedkörkort.

Med det motiverar han att man istället skall ha grundligare utbildning och då kan man sänka åldern till att man skall få börja köra det året man fyller 15 år. Så fyller man i december så då får man alltså börja köra när man är 14 år och 1 månad.
Men de skriver i debattartikeln att det finns inget som säger att med mer utbildning och mer praktik för alla så skulle de bli bättre mopedförare.
Istället så har det med mognadsprocessen att göra.
Jag har en länk här till artikeln och jag hoppas att du har tid att läsa den. Jag kommer också att maila den till vår ansvarige minister och hoppas han läser den innan han går vidare med sina funderingar.

Däremot så kan man fundera på ändringar och förbättringar av lagen om förarbevis av moped.
För saker som man måste komma hårdare åt är för det första alla dessa fyllekörningar med moped.
Jag är helt övertygad om att är det okej att köra full moped, så är det ok med bil sen också. Skall man få bukt med rattfylleriet så måste man också gå hårdare åt mopedister. Eftersom de är minderåriga så är ju de under sina föräldrars ansvar. Så kanske de skall stå till svars om barnen kör moped berusade ? Bara en tanke jag har, men något måste man göra.

Om jag har förstått och minns rätt så i Sverige kan föräldrar till vars barn som kör moped trimmat få sitt bilkörkort indraget för en kortare tid. Varför inte våga vara restriktiv här om körning med alkohol i kroppen. Det här skulle göra mera än att politiker lovar vara nykter 2009, för det hjälper ingen som redan har problem.
Med att gå in hårt mot mopedfylleriet så kan vi faktiskt minska vuxenfylleriet på lång sikt.
Med det här inlägget så vill jag att man bör lägga fokus på där det behövs och inte bara ändra något för att man vill.

Ha det bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej Göte!
Du skriver i ditt intressanta inlägg:
"Det här skulle göra mera än att politiker lovar vara nykter 2009, för det hjälper ingen som redan har problem".
Jag håller inte med dig fullt ut nu Göte, fast jag i övrigt tycker att du tar upp intressanta fakta och önskemål om vad som kunde förbättras.
Det är visst viktigt att politiker går i bräschen för att vara nyktra. Förebilder är bra; jag är så enfaldig att jag tror att det inverkar på många människor hur politiker gör. Se bara på Gunnar Jansson och Misefakturorna! Visst påverkar politiker, både positivt och negativt.
God fortsättning och gott nytt år!

Göte sa...

Visst har du rätt Karin att politiker påverkar både på gott och ont. Men i fråga om det just nu kärt omtalade nyktra 2009 bland ålänningarna är säkert bra, men det kommer inte åt problemen vi har här på Åland. Det jag vill politiker skall göra är att stifta lagar och definitivt inte uppmana till lagtrots som den där MISE historien. Hur många av de som skall vara nyktra under 2009 är beredda att sänka promillegränsen ? Hur många av de är för tvångsvårdslagstiftning ?
Det är jättebra om de är föredömen vilket jag understöder, men de måste också våga gå in och ta obekväma beslut. Vi måste gå in och göra något åt den växande alkoholproblematiken. alkoholmissbruken på Åland växer och vi måste gå in och göra något.

Ha det jättebra Karin och tack för dina synpunkter.

Anonym sa...

Jag håller med dig på alla punkter, ville bara belysa att politiker har påverkningsmöjligheter med hur de själva beter sig.

Jag vet mycket väl att alkohol- och drogproblem inte är lättpåverkade, men den som inte har fastnat ännu kan känna sig sporrad av de förebilder som politiker kan vara.
Alla bäckar små blir en stor å.

ha det gott!

Göte sa...

Än en gång så är vi helt ense Karin. Politiker måste tänka på att de har påverkningsmöjligheter med hur de agerar i olika situationer. Och om missbruksproblematiken så är det viktigt att alla bidrar med sin bäck så får vår Å.

Ha det så bra.