måndag, september 29, 2008

Samverkan största hjälpen för ungdomar som behöver hjälp


Jag läste i lördagens nyan en artikel om att Folkhälsan nu skall satsa på en ungdomsmottagning. Vilket jag tycker är bra. Men det märkliga att de inte valde att fortsätta med föräldrastödsprojektet som skulle varit att stärka föräldrarna i sina föräldraroller.

Nu skall Folkhälsan starta ett samarbete med BUP ( barn- och ungdomspsykiatriska ). De som inte är direkt vårdberättigade i BUP, ska kunna få stöd på ungdomsmottagningen. Här skall Folkhälsan då komplettera BUP:s insatser.
Jag tycker det här är bra att vi lägger resuser på det förebyggande och det som jag välkomnar med det här är att man hittar ett mindre laddat ställe än BUP för dem som mår dåligt. Men där har BUP gjort ett fantastiskt jobb en längre tid, för att göra det mindre laddat att fara till BUP. Men det får ju inte heller bli för enkelt att fara till BUP, med tanke på deras belastning.

Eftersom jag själv jobbar med förebyggande jobb och att motverka marginalisering som ungdomslots. Så skulle det vara kanon om vi nu börjar samarbeta och kanske vara i samma hus t.o.m. Tänk er själva ett ungdomens hus där det finns flera som jobbar för ungdomar på samma ställe.

Som t.ex. De nya projektet på Folkhälsan, jag som ungdomslots, fältarna ( men de har så bra ställe nu så det kommer knappast att lyckas ), preventivmedelsrådgivningen samt AMS och studieserviceenheten. Nu är jag ganska säker på att jag missat någon, vilket jag ber om ursäkt för. Men inse att att det skulle kunna vara en otrolig samordning mellan de olika verksamheterna med ett ungdomens hus. Sen sku de finnas ett ungdoms café som skulle vara öppet på dagarna så de som inte är i skolan eller jobb. Ja jösses vad vi skulle då kunna jobba för ungdomarna och motverka med krafttag mot marginalisering.

Ideér är fria ting. Men om ideén är inspärrad bara som en tanke blir den lika inspärrad som en fågel i en bur.

Ha det bra

Inga kommentarer: