onsdag, september 24, 2008

Barnomsorgspeng eller inte detta är frågan

Idag i lagtinget har det varit debatt om lagtingsledamot Johan Ehns motion om införandet av barnomsorgspenning.
Det blev en 4 timmars mycket intressant debatt. Det här är en fråga som jag är mycket intresserad så jag kunde inte hålla mig från att hålla anförande. Det gick bra och fick mycket god respons efteråt. Nu är jag inte riktigt för något så otydligt som motionen om barnomsorgspenning.
Jag är lite rädd att det blir ett litet hot mot den offfentliga barnomsorgen. Här nedanför kommer mitt anförande som jag höll.
Vissa små ändringar blev det sen.

Fru talman

Visst låter det bra med en motion om barnomsorgspenning. Man får möjlighet att vara hemma längre och dessutom pengar för det. Men där har vi redan hemvårdstödet som gör att vi kan vara hemma med barnen upp tills barnen är tre år.
Skall man nu med den här motionen kunna vara hemma tills barnen börjar skolan ?
Jag anser att det är oansvarigt att ha en motion som egentligen riskerar slå omkull hela den offentliga barnomsorgen och dess trygghet.
Vi skall idag vara stolta över vår kommunala barnomsorg. Med vårt välfärdssysten så har vi i kommunerna idag råd att ha smågrupper med bra personal och som har bra anställningstrygghet.

Barnomsorg handlar om familjepolitik anser många och visst stämmer det. Men jag ser det också som socialpolitik.
De idealiska som jag ser det så är att man skall ha så låga barnomsorgsavgifter som möjligt och en god tillgång till barndagvård.
Med den här motionen så går man egentligen andra vägen.
Man gör det nästan omöjligt för kommunerna att planera barnomsorgen i förtid. Med det här förslaget så måste man vänta och se vad föräldrarna väljer.
Men resuser måste finnas.

Vi har ju idag en valfrihet upp till tre år är det väl ? Sen så erbjuder kommunerna då barnomsorg.
Fördel med att ha barnen i barnomsorg är det sociala samspelet. Barn lär sig att vara tillsammans, och visa hänsyn till varandra.
Det sociala för barnen är jätteviktigt.
Sen måste jag lyfta den kunniga men tyvärr underbetalda personal som finns i barnens närhet.
De ser saker som inte föräldrar ser.
Jag nämnde tidigare om att jag ser barnomsorg också som en socailpolitisk fråga och då tänker jag på en föreläsning som jag var på i Sverige redan på 90-talet som heter Barn i riskzon.
Där man lyfter fram daghem och lekskolepersonalen och dess insatser när barn far illa. Och vilka insatser de gör.

Men varför anser jag att den här motionen går emot det idealiska för mig med låga barnomsorgsavgifter och god tillgång till daghem. Det jag främst fastnade för där är tre meningar som jag anser att förstör den idag välfungerande barnomsorgen.

”Rent ekonomiskt innebär införandet av en barnomsorgspenning att pengar kommer att flyttas från drift av kommunal barnomsorgsverksamhet till barnfamiljers plånböcker. Om fler föräldrar väljer att vårda sina barn i hemmet så minskar också antalet barn inom den kommunala barnomsorgen. Detta är positivt för kommunerna eftersom det minskar behovet av personal och lokaler inom barnomsorgen vilket medför att kostnaderna för både drift och investeringar minskar”

Skall man nu då anse att om man inför barnomsorgpeng så väljer alla det och man behöver varken anpassa drift eller investering minska efter barnstorlek i kommunerna.
Nej hallå vilken värld finns det ?
Vi har väl läst om problemen i åländska kommuner som inte har någon småbarnsavdelning där det blivit bekymmer bara det.
Jag fick höra i ett replikskifte för någon vecka sedan att jag tänker gammaldags.
Men det tycker jag att den här motionen också gör tyvärr.
Dagens föräldrar vill komma ganska snabbt ut i jobbet igen.
Det här innebär att kommunerna förutom att anpassa budgeten för drift för barnomsorg också skall ha en buffert för föräldrapenning?
Prata inte om att sänka skatterna sen för just nu höjer ni många kommuners rejält.
Visserligen står de i motionen att ”Det är heller inget självändamål att kommunen handgripligen skall anordna barnomsorgen”
Men varför nämns inget då om

Barnomsorgslag för landskapet Åland
2 §. Rätt till barnomsorg
Alltså kommunen skall trygga en barnomsorg.

Varför nämns det inget i motionen om ekonomiska konsekvenser.
I motionen står det att
”Införandet av en barnomsorgspenning kommer sannolikt inte att minska kommunernas ekonomiska åtaganden för barnomsorg men däremot kommer troligen den faktiska mängden kommunal verksamhet att minska”.
Men en kommun kan inte gissa hur många som väljer barnomsorg och hur många som väljer barnomsorgspenning.

Varför nämns det inget om vad arbetsgivarna anser om den här motionen? Kan man behålla jobbet hur länge som helst ?
Om utskottet tar upp den här motionen så måste de se vad innebär det här ekonomiskt för kommunerna?
Redan idag då så har vi två ben att stå på.
Rätten till barnomsorg och hemvårdsstöd.
Skall vi nu börja bygga upp ett tredje system också?

Herr talman som jag inledde så låter det bra att vara hemma och få pengar för det men egentligen
Vem har råd med det ?
Vem vill vara hemma längre ?
Vem betalar det ?

Frågorna kan bli fler men jag slutar nog här.

Det här var mitt sista anförande för den här gången. Eftersom lagtinget ¨år hem på fredag och sen är det plenum uppehåll till november och då kommer Camilla Gunell tillbaks till sin stol igen.
Men jag hoppas att chansen i lagtinget för mig kommer igen.
Men helt tyst blir jag inte för det är frågestund på fredag och då skall jag nog ställa en fråga.
Så helt tyst har jag inte blivit ännu.

Ha det bra.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men Göte? varför lägger ni inte en motion om barnomsorgspeng för barn upp till 3-4 år (vet att du inte är i lagtinget nu men..)? Det är ju då som barnen behöver sina föräldrar allra mest och som ekonomin ofta gör att man måste gå tillbaka på jobb då barnen är 1-1½ år. Hemvårdstödet är ju löjligt..ja, är arbetet hemma med ens barn inte värt mer än så?? Valfrihet? /L-M

Göte sa...

Hej L-M. Jag tror inte på en barnomsorgspeng för barn mellan 3-4 år. Det är av många olika orsaker men en av de viktigaste är nog att kommunerna skulle ha svårt att klara av att hålla så bra kvalité som den kommunala barnomsorgen är idag. Jag tycker hellre om att hemvårdsstödet borde vara betydligt högre så att alla som vill skulle ha råd att vara hem i tre år i alla fall.
Sen när barnen är tre år så mår nog barnen av att börja dagis.

Ha det bra

Anonym sa...

Så länge som barnomsorgspengen inte är jämnställd så ensamstående föräldrar också kan ta del av den, tycker jag att den inte ska höjas på något sätt för familjer med 2 föräldrar!

Göte sa...

Jag försår dig anonym men där har vi ett bekymmer med hemvårdsstödet och den låga summa. Så först måste man väl se om man kan gå in och höja det före man inför en barnomsorgspeng.
Men jag har full förståelse för er ensamförsörjare.

Anonym sa...

Det har funnits bara en politiker, vad jag vet som har försökt göra nåt för ensamförsörjare, och det är Inger Sagulin.

Anonym sa...

Förlåt Mattsson tror jag hon heter nuförtiden, men hon var en bra politiker.

Göte sa...

Hej anonym igen. Det stämmer att Inger är en oerhört duktig politiker för hon har ännu synpunkter och vi skall vara glad över hennes insatser hon gjort i politiken.
Men en som pratat och lyft fram ensamförsöjarna situation i politiken är Carina Aaltonen. Där kan man se sen i stenografiska protokollet om den här debatten så ser man att vi inom socialdemokraterna kan än.
Sen så kan jag informera att Carina gör mer än bara pratar så sitter Carina med i pusselfamiljens styrelse.
Ville bara fötydliga att vi socialdemokrater kan än.
Ha det så bra