lördag, september 20, 2008

Jag lyfter på hatten

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag har tänkt hela veckan att eftersom frun är borta på jobb ihelgen, så skall jag och barnen på skördefesten eller öppna gårdar, jag har inte riktigt fått fram vad det egentligen heter.
Sen ute på ställen så skall jag vara jättepedagogisk och prata med Johannes som är äldste sonen om lite vad som kommer från de olika gårdarna.
Så 13-tiden satte vi oss fyra i bilen ( vi hade min mor med ) och det börja närma sig kaffetid så vi for ut till Pettas café i Geta för kaffe och bulle till oss vuxna samt glass åt barnen. Sen köpte jag hem ett av deras goda bröd åt mor och mig.
Men vi var ju definitivt inte ensamma där. Under tiden vi vad där så var oftast kön ut till dörren.
Så jobbet där var mer att hålla reda på barn än att vara pedagogisk. Men kaffet och de goda bullarna hann vi få i oss, innan barnen ville iväg.
Nästa stopp skulle bli Bolstaholm gård och snacka om min förvåning när jag kommer dit och möts av parkeringsvakter. Då märker jag att det här är första året jag är runt på skördefesten och öpnna gårdar.
Men sen förstår jag varför det är så populärt, det fanns ju allt för alla där. Allt från tjurar till att rida hästar. Köra stora traktorer till små tramptraktorer. Man kunde köpa hem allt möjligt men dit fick jag inte gå för barnen. Det fanns mycket intressantare saker ansåg de. Tyvärr funkade det inte att göra något av aktiviteterna för köerna var oftast längre än mina barns tålamod eller nyfikenheten på följande ställe.
Sen avslutade vi med Marskogens lamm men då hade lillen somnat så farmor stannade i bilen med honom.
Men jag och Johannes skulle gå och köpa hem lite lammkött åt oss, farmor och en Maj-Britt som inte kunde komma med pga av just förkylningen.
Sen så börja det närma sig middagsdags så det var bara att fara hem.
Nå det här pedagogiska for med den stora folkfest som skördefesten verkligen är. Istället var det fullt med att hålla reda på barnen bland alla de aktiviteter som det var på de olika ställena. Så det blev inte som jag tänkte. Men jag lyfter på hatten till de gårdar jag var, för där bjöd det verkligen på sig och planerat och förberett utav bara den.
Men nu medans jag skrivit bloggen så har barnen somnat så nu skall jag gå ner och ta en smörgås av det där Karins goda brödet, med lite rökt lamm på. Och det kunde jag nu få tack vare öppna gårdar, men framför allt tack vare entreprenörer som ser möjligheter.

Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Göte för dina värmande ord!
Vi blev glatt överraskade av den enorma tillströmningen av besökare till Pettas. Vi blev tagna på sängen och var inte förberedda på att det skulle komma så många som det kom; vi kunde inte ens ana oss till det. Nu vet vi till nästa år hur vi skall förbereda oss ytterligare för att ha varor och kunna ge bättre och snabbare service. Det var jättekul med alla trevliga och tillmötesgående och förstående kunder som hjälpte till på sitt sätt så att det hela löpte på i skaplig takt. Som deltagare i Öppna gårdar vill man ju helst kunna ge allt för varje enskild gäst,vilket ju är orimligt med tanke på antalet, för vår del 1300 personer på två dagar, men ändå vill man ge det allra bästa man kan förmå.
Varmt välkommen igen, vi har öppet varje lördag fram till jul med aktiviteter som finns att läsa om i Obs det händer!och på annat sätt.
Det blir inte så många personer då utan lugnare med tanke på barnen.
Tack för besöket!
ha det bra hälsar Karin och Uffe

Göte sa...

Nöjet var helt på min sida. Min mor har nu hittat ett nytt favoritbröd efter besöket hos er.