tisdag, september 23, 2008

Ännu en tragedi

7 november förra året så inträffade Jokela tragedin där en elev gick in i en skola och sköt vilt omkring sig. Då var det 9 personer med förövaren som dog i den tragedin.
Nu idag har det gett ännu en tragedi. Nu har någon gått in i skola och skjutit omkring sig. Eftersom den här nyheten är så ny så vet man ännu inte om det är någon död.
Men det är inte därför jag bloggar om det idag utan mer på frågan som jag fick för ca timmen sedan.
Att om jag tror att det här kan hända här på Åland ? Nå man kan nog aldrig vara säker men jag tror vi har ett ganska bra skyddsnät. Vi har en bra skolhälsa, sjukvård ( inklusive psykiatriatiska ) och socialomsorg på Åland jämfört med övriga norden. Det satsas på projekt som då t.ex. mitt nya jobb som ungdomslots.
Därför tror jag vi hittar kanske den sjuke personen som det här rör sig om. Men visst vi kan aldrig vara säker.
Slutligen vill jag säga att när sån här händer så skall man vara glad över att vi bor i ett litet skyddat samhälle med en relativt god socialkontroll. Men vi måste våga säga till om vi märker att något är fel. Och inte säga att det "inte angår mig".
Våga bry dig, för just den personen kan behöva just ditt stöd.

Ta vara på dig och dina kära.

Inga kommentarer: