måndag, september 22, 2008

7 veckor som ungdomslots

Jag har nu jobbat som ungdomslots i 7 veckor och det är verkligen ett roligt och inspierande arbete.
Mina arbetsuppgifter är att jobba i närhet med skolorna och då jobba för de enskilda eleverna. Jag samarbetar med grundskolorna att hjälpa skolan och elever, att eleven skall få ett avgångsbetyg samt en plan för vidarestudier eller eventuellt arbete.
I gymnasieskolan så försöker jag komma in i ett tidigt skede för att undvika avhopp från skolorna.
Jag trodde det skulle bli tufft att komma in i skolorna men det roliga är faktiskt att de ser mig som en resurs och vill samarbeta med mig. Så lite skämtsamt kan man säga att de inte slänger ut mig utan snarare in mig.
Men det primära i mitt arbete är att att hitta de som "bara" är hemma och man borde få de in i någon sysselsättning. Men det svåra arbete är just nu hur jag skall hitta och få tag i dem. Det här jobbet är nu ett projekt jobb i 4 år och jag känner att jag kommer att trivas under de 4 år. Sen är det ju en stor fördel med trevliga arbetskamrater också.

Ha det bra.

Inga kommentarer: