torsdag, mars 26, 2009

Ingen höjdare precis

Ibland så kan man säga ” det här sa jag för länge sen ”
Just nu i tidningen Nya Åland så finns det en artikel om att socialarbetarna inte är förtjusta i lagförslagetet om socialarbetarnas behörighet.
10 september 2008 när det var remissdebatt i Ålands lagting så sade jag bl.a. följande från talarstolen där.

”Herr talman! När man fick den här framställningen, kunde den först verka, som om det skulle bli ett lätt arbete för utskottet. Men jag kommer att be utskottet att fördjupa sig i vissa saker. En sak som jag har funderat på är, rekryteringen av socialarbetare. Enligt landskapsförordningens paragraf 3, krävs det för en socialarbetare att man har avlagt en examen som motsvarar minst fem års helårsstudier. Jag vill att utskottet ser på om detta kommer att försvåra, för kommunerna, att få tag i behörig personal. Jag tänker på att socionomutbildningen i Sverige är på tre och ett halvt år. I Finland är utbildningen fem år. Det kan uppstå ett litet problem där, men det är inte där jag ser det stora bekymret.... ...... Att allt fler studerar i Sverige, vilket inte är ett bekymmer i sig. Men om man tittar på dem som har blivit socionomer, får de ordinarie tjänst på Åland eller ser de möjligheter att stanna i Sverige och jobba där? Det har pratats mycket om språkfrågan. Jag ser det här som ett större hot än språkfrågan om socionomerna inte vill komma till Åland, om de inte känner att de inte har en likvärdig möjlighet till utbildning när de har sin examen klar. Det är viktigt att de får känna, att de får komma tillbaka när de har genomgått sin socionomutbildning.
När den här framställningen var på utlåtande kom det fram en socialarbetare till mig och frågade, hur kommer det att bli för mig som är gammal socionom? Om jag vill söka ett ny ledig tjänst en annan kommun, är jag då behörig med min gamla socionomutbildning? Jag vet inte och jag önskar att utskottet tittar på detta. Det är en intressant fråga.
Under de senaste åren har vi haft brist på socionomer på Åland.
Minister Sjögren nämnde tidigare att den här lagen har genusperspektiv. Att jobbet har låg lön och att man genom det här höjer lönen. Delvis har minister Sjögren rätt, delvis inte. De tjänstemän som har suttit länge på sina tjänster har inte följt med i löneutvecklingen som de nytillsatta tjänsterna. Kommunerna har inte haft något annat val än att höja på lönerna för att få behörig personal. Det har varit sådan brist här att socialsekreterarna har kunnat ställa ganska höga lönekrav. Vilket de också är värda men det intressanta är nu, att om de vill söka sig till en bättre betald tjänst är de då behöriga, om de har jobbat i en kommun i tio år och nu söker en ny tjänst?”

Den dagens debatt och vem som sagt vad, så hittar du här.

Lite skulle man nog vilja vara med i lagtinget och följa debatten närmare. Lite nyfiken blir jag i alla fall utskottets utlåtande och vad det säger. Om inte regeringen tar tillbaks den före. Före den här lagframställningen var nog ingen höjdare.

Så det är nu ca ½ år sen som den remissdebatten var i lagtinget och med faciten i hand så är det här lagförslaget inte bra.
Verkar nu som de funderingar jag hade i september är problematiska för oss här på Åland och jag hoppas egentligen nu att regeringen tar tillbaks det här lagförslaget. För går det här igenom finns det inga vinnare.

Ha det bra.

Inga kommentarer: