fredag, mars 06, 2009

Är det farligt med förändring ?

Den frågan ställde jag mig igår kväll när jag låg och läste tidningarna. Den nya skolreformen presenterades igår och det händer egentligen ingenting. Jag kommer ihåg liberalernas hets mot struktur-07 som faktiskt skulle leda till en reform som var framåtsträvande och ett nytänkande. Men då var man rädd för vad den kan leda till för att det var en förändring. I struktur -07 så gav man gav rektorerna meransvar över budget för att få en helhet. Nu istället så sätter man gör man tvärtom att rektorerna har det pedagogiska ansvaret och LR det övergripande ansvaret. Man tar ansvaret från från skolorna till LR tyvärr.

Men nu skall jag inte bara gnälla över skolreform utan det är överlag att man är rädd för förändringar.
Ta kommunreform som exempel. Många vill ha det men det är inte många politiker som vågar ta tag i det.
Det är synd att så många är rädd för förändring.
När förändringens vind blåser så finns det dom som bygger vindskydd istället för att utveckla vindkraften.

Ha det bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att våga är att förlora fotfästet för en sekund. Att inte våga är att förlora sig själv.
(Sören Kirkegaard)