tisdag, mars 31, 2009

Att stöda föräldrar är ett långsiktigt arbete


Jag har skrivit om det i bloggen förut men nu gör jag det igen.

Nämligen föräldraskap. Nu kommer dagens inlägg att handla om föräldrastöd. Folkhälsan höll på och byggde upp det här i projekt "föräldrakraft", men sen fick de inte pengar längre av landskapsregeringen och då valde de att inte fortsätta med projektet.

Nu idag så läser jag på internet att Svenska regeringen väljer att satsa 70 miljoner skr till föräldrastöd.
Ni kan läsa mer om det i en insändare här.
Men är det rätt av Sveriges regering att i lågkonjukturen att satsa 70 miljoner på stöd till föräldrar.
Helt rätt om man frågar mig. Men frågan är om 70 miljoner räcker i ett land med 9 253 675 invånare.
Nu kan ju kommunerna ansöka om att få pengar till föräldrastöd så man får väl se hur många kommuner som får ta del av dessa 70 miljoner.
Men att satsa på föräldraskap kan rädda många unga,för tyvärr är det många unga som mår dåligt idag.

I Socialstyrelsens nya folkhälsorapport för 2009 lyfts flera exempel fram på att svenska barn och ungdomar upplever ökad stress, oro, ängslan och trötthet. Allt fler ungdomar vårdas för såväl depression som alkoholförgiftning.
Därför bör man gå in och agera nu.
Så jag tycker det är bra att folkhälsominister Maria Larsson (KD) satsar på det här nu. Men det som gör mig orolig är att man satsar 70 miljoner för 2009 men vad händer sen följande år ?

Att stöda föräldrar är ett långsiktigt arbete både i arbetet och ekonomiskt.
Så det är synd att man inte reserverat pengar för en längre tid, då är det bara att ge falska förhoppningar.
Och det är orättvist mot de nu sårbara kommuner som lider ekonomiskt att locka med dessa miljoner för 2009 men vem skall sen stå för en fortsättning av föräldrastödet?

Jag har upplevt att det är många villrådiga föräldrar som idag vill ha hjälp för det är inte bara i Sverige som ungdomar upplever ökad stress, oro, ängslan och trötthet, utan även här på Åland.
En annan sak som jag upplever är föräldrar som inte når sina barn och där behöver råd och hjälp.
Vem är det som hjälper dem idag ? Jo psykiatrin i de flesta fall.
Psykiartin har idag redan fullt upp därför borde det kunna finnas föräldra coacher eller just föräldrakraftgrupper.
För det är ofta kraft som kan behövas att orka vara förälder.

Ha det så bra.


2 kommentarer:

pluggen sa...

Politikerna borde lägg energi på orsaken till vafför det blir som det blir å int bara tänk på stöd som hjälp i efterhand. vafför mår ungdom dåligt?

Göte sa...

Men det här är ett stöd i preventivt syfte.
Det här stödet är i ett förebyggande syfte och inte sen när det hänt.