söndag, mars 15, 2009

Eleven Göte Winé

Den här veckan som börjar nu skall jag börja studera. Jag skall börja gå utbildningen arbetskonulent som optima skall hålla i.
Arbetskonsulent är en specialutbildad person med kunskap om metoden ”Arbete med stöd”. Vad är metoden ”Arbete med stöd”?Arbete med stöd, är en nationellt och internationellt känd metod för att stödja personer, som av olika orsaker, har svårt att hitta, få och behålla ett arbete.

Målgrupen för utbildningen riktar sig till personer som i sitt arbete kommer i kontakt med personer som av olika orsaker behöver stödjande åtgärder för att hitta en lämpig studie- eller arbetsplats.
Så det verkar som att utbildningen är gjord för mig som ungdlots.
Det här är ingen helgkurs utan den börjar nu i veckan och är klar i oktober 2010.
Det är ca två studiedagar i månaden.
Jag har saknat en metod hur jag skall jobba som ungdomslots men nu verkar det som att jag får en metod genom just "stöd i arbete"
Så på onsdag kl. 9 sätter den i gång uppe i Jakostad.
Jag tar färjan på natten mellan måndag och tisdag till Helsingfors för att besöka en som jobbar med samma uppgifter som mig i Helsingfors på tisdag och sen tåget upp till Bennäs.

Så nu blir man elev igen och skall bli klokare och det ser jag fram emot för jag har en stolthet över det jag gör och därför vill jag göra det så bra som möjligt.

Ha det så bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul! Jag försöker få komma med på samma kurs, men kan inte komma på första tillfället så nu väntar vi på svar om det går att komplettera med andra föreläsningstillfällen och casestudier för att få komma med ändå. Det verkar verkligen som en toppenutbildning! =)

Göte sa...

Hoppas ni kan komma med. Är också fler från Åland som är på G på samma kurs men kan inte komma upp till Jeppis.
Nästa träff är ju i Åbo så då borde det gå bättre för er :-)

Ha det bra Linda

Anonym sa...

Lycka till låter intressant!!!