söndag, mars 29, 2009

Det är inte lätt..



  • Det är inte lätt att göra rätt som förälder.

  • Det är inte lätt att vara förälder.

Jag såg igår kväll en tv-serie helt påhittad och gjord för att vara spännande i soffan. Visst skulle den säkert beröra. Men jag tror inte att det var meningen att den skulle ge de reflektioner som jag fick.

Jag är ibland borta mycket och då blir man att fundera på att kan det ge konsekvenser hos barnen i framtiden att pappa är borta mycket ?
De får kärlek, ömhet och uppmärksamhet när jag är hemma.
Men eftersom jag är borta mycket ibland så kan det ge negativa konsekvenser på lång sikt?
Jag kommer ihåg för länge sen när en person som jag respekterar otroligt mycket sa att man måste ge barnen åtminstone 1 timme av sin per dygn, men att i en undersökning så gav man dem bara 20 minuter per dygn.
Ser man på ett medeltal så blir jag inte orolig alls över hur mycket av min tid jag ger barnen för vi gör och är en hel del tillsammans.
Sen så tränar jag mycket nu och är borta lite. Som den här helgen har jag sprungit sammanlagt 2 timmar och då varit borta 135 minuter hemifrån.
Men sen orkar jag så mycket mer med barnen nu när jag har en bra kondition. Sen är det nog lite tjusigt när sonen Johannes idag stretchade tillsammans med mig.

Så jag och frun blev också idag och prata om att man kan vara som förälder hemma men inte närvarande.
D.v.s. man skall laga mat, städa, tvätta kläder, så kommer barnen och frågar "pappa kan inte vi.... "
Så avbryter man barnet och säger pappa har inte tid nu, kanske senare.
Det är inte lätt att vara förälder för man skall hinna med så mycket, och man skall göra så mycket rätt.
Och sen finns ju ordspråket " Hur barn skall uppfostras vet alla utom föräldrarna"

Ha det bra

4 kommentarer:

pappa sa...

Det sista ordspråket, släng det i papperskorgen! och ta barnen med i hushållsgöromålen så slipper du dåligt samvete. de gillar det!

Lotta Angergård sa...

Hej Göte,

Tack för intressant samtal i förra veckan. Jag och kärleken borde nog skriva en där boken nu om att vara föräldrar medan vi kan :) I juni är det väl försent ;)

Lotta

Göte sa...

Oj jag var nog lite otydlig. Ordspråket är inget jag tar åt mig men visst är det så ibland att det finns många tyckare.
Mitt samvete är inte när jag är hemma och gör hushållssysslorna utan att jag e borta ganska mycket i perioder.
Sen Lotta är jag helt övertygad om att du och Johan kommer att skriva boken när som helst, även efter juni :-)
Men jag kommer att sakna våra samtal Lotta.

S sa...

Ja, jag hoppas det! :) Våra samtal fortsätter! Det ör jag helt övertygad om. Läset dina tankar om tävlingar med stor behållning.

Lotta