måndag, mars 23, 2009

Debatten fortsätter

Min insändare om den subjektiva rätten har väckt många känslor. Visserligen har de flesta ansett att jag har fel men trots det så tycker jag det är bra att folk reagerar och visar engagemang.
Men tyvärr har jag ansett debatten fått fel fel fokus.
Denna diskussion berör föräldra- och vårdlediga familjer och deras rätt ha äldre syskon på daghem.
Orsaken till att jag skrev insändaren är att jag vill lyfta fram den subjektiva rätten, dvs familjens rättighet att välja dagvård eller inte.
Jag känner att jag lite behöver förtydliga mig. Jag är inte emot hemvårdsstöd, och inte heller en höjning av hemvårdsstödet, dvs jag vill att familjen själv skall få välja.
Jag vill att den subjektiva rätten kvarstår som en rättighet i sin helhet för med behovsprövad dagisplats kommer alltid någon att känna sig orättvist behandlad.
Jag är också rädd att vissa s.k. jobbiga familjer kan bli motarbetade i sin kommun, och utan en subjektiv rättighet så är det tyvärr inte lika rättvist eftersom det då rör sig om en tjänstemanna bedömning.
I olika mess så har det "sagts" att jag skrivit att dagis är bättre än att vara hemma - det jag skrivit att det " det är viktigt att alla barn får sin utvecklingstid med den kunniga personal som finns på våra daghem".
Vi har en bra personal på våra daghem och jag ser dem som en stor resurs för att våra barn ska må bra, men självklart mår de flesta barn bäst med sina föräldrar i de allra flesta fall.
Ha det så bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beskriv gärna vad du menar med subjektiv rätt.

Göte sa...

subjektiv rätt är juridiska rättigheter som tillkommer enskilda människor.
Det betyder att man har rätt till t.ex. barnom sorgsplats för barn¨. Som i barnomsorgslagen
2 §. Rätt till barnomsorg
Den som är vårdnadshavare för ett barn med hemort i landskapet enligt lagen om hemkommun (FFS
201/1994) har rätt till kommunal barnomsorg i daghem
eller familjedaghem för sitt barn.

Hoppas det blev tydligare nu.