torsdag, maj 15, 2008

Var lägga in resurserna ?

En av våra lokala tidningar har haft en debattserie om narkotikamissbruket vilket är bra och intessant. Men sen när man skall lägga in åtgärder så är det inte lätt. För lite över 1 år sen så var det en häftig drogdebatt som liberalerna gjorde politik av en tragisk händelse. Nå nu har det inte hänt så mycket fast liberalerna hade 88 punkter klara att sätta igång direkt. Resuserna finns nog oberoende av vad man säger.

Förra regeringen bestående av S, C och FS fick kritik att föräldraföreningen inte fick pengar till 100% tjänst åt verksamhetsledaren, men inte sen gav den här regeringen heller mer pengar till föreningen.

Jag har nu blivit lite ifrågasatt varför jag inte för mer oppossitionspolitik på narkotikafrågor men vad vill då jag?

Var skall de lägga in då de resuserna?

Visst ifrågasätter jag stort att landskapsregeringen avslutar ett av det absolut bästa förebyggande sättet nämligen föräldrastödet.

Det jag också vill ha är tvångsvårdslagstiftning som kan användas vid behov. Men för att få sådant till stånd måste man ge regeringen mer tid.

Däremot vill jag att landskapet att kommunerna borde granska kommunerna och deras ungdomsverksamhet.

Hur bedriver kommunerna sin ungdomsverksamhet? Enligt landskapsandelarna 2008 så delas det ut pengar enligt följande



Kommun ungdom / kultur / idrott & motion

Finström 8839,60 euro / 6006 e / 41148,80 e

Hammarland 6126,02e / 4162,28 e / 28516,92 e

Jomala 13144,60 e / 8931 e / 61188,80 e

Lemland 7451,96 e / 5063,18 e /34689,24 e

Saltvik 7344,33 e / 4990,05 e / 34188,24 e

Sund 4447,07 e / 3021,53 e / 20701,32


Då funderar jag på om dessa kommuner ger pengar till ungdomsverksamhet eller gör man det lätt för sig och lägger in alla pengar under idrottssektorn och tänker att det är ju till ungdomar det också.

Men så är det inte.

Finns en stor del som inte idrottar och som också bör få en meningfull fritid stödd av samhället.

Med att lägga in resurser för alla ungdomar och ha en öppen verksamhet för alla ungdomar är verkligen att jobba förebyggande mot missbruk och kriminalitet.

Det skulle också vara intressant om media skulle granska det för landskapregeringen gör nog inte det för de vill ju inte att sin kommun granskas.

Sen pengar till ungdomsverksamhet skall ju inte gå till drift för gamla och stora byggnader utan till ungdomar.

Ha det bra

5 kommentarer:

Anonym sa...

DU ÄR INTE BEROENDE av massmedias välvilja. DU KAN SJÄLV redogöra vad Sunds kommun gör med dessa pengar här på bloggen! Och insistera på att kommunen kungör detsamma på sin webbsajt!

Göte sa...

Jo du har rätt Bosse men samtidigt är jag intresserad av hur det ser ut i alla kommuner på Åland. Sen om media granskar så är det oftast lite jobbigare.

Anonym sa...

Jag tycker int att det är nån poäng i om det blir jobbigare för politiker genom att skulla i media.
Utan det intressanta är ju din fråga "Var skall de lägga in då de resuserna?".
Om folk läser vart dom här pengarna går, sakligt redovisat cent för cent, på fullmäktigeledamotens blogg och/eller kommunens webbsajt, så är det väl mera troligt att det väcker nya idéer om hur pengar kan komma dom till godo som int är så föreningsaktiva än om folk gottar sej åt att politikerna pinas i media.

Göte sa...

Nu Bosse har vi kommit lite ifrån min frågeställning som egentligen var en ifrgasättning om att ha "syndabocken" eller vad görs för att stävja nakotikamissbruket och där anser jag att kommunerna borde ha ett större ansvar. Men visst har du en poäng Bosse och jag hoppas kunna återkomma mer på min blogg om det om tiden finns att ta reda på det. Ha det bra.

Göte sa...

Nu Bosse har vi kommit lite ifrån min frågeställning som egentligen var en ifrgasättning om att ha "syndabocken" eller vad görs för att stävja nakotikamissbruket och där anser jag att kommunerna borde ha ett större ansvar. Men visst har du en poäng Bosse och jag hoppas kunna återkomma mer på min blogg om det om tiden finns att ta reda på det. Ha det bra.