tisdag, maj 27, 2008

Finansutskottsarbete

Igår hade jag en insändare i Ålandstidningen och det handlade om stödet till ekonomiskt utsatta pensionärer.
Orsaken till insändaren är att en artikeln om finansutskottets arbete tidigare avslutade med att jag reserverade mig mot förslaget om stöd till ekonomiskt utsatta pensionärer och inte varför jag reserverade mig.
Här nedan kommer min insändare på nytt.


OM MAN läser artikeln i fredagens Ålandstidning kan man uppfatta det som så, att jag är emot stöd till ekonomiskt utsatta pensionärer. Men så är det inte - tvärtom. Utskottsmajoritetens förslag har ännu för mycket otydligheter och oklarheter.
I regeringens förslag till tilläggsbudget så kan det uppfattas att man ska få 70 euro om man har en pension som understiger 699 euro.
Men så är det inte - utan det är så att är man ensamstående pensionär med 660 euro i månaden (och inga andra inkomster som påverkar stödet) så får man 19,42 euro i stöd/månad. Med andra ord så är det endast ensamstående person med folkpension som kan få 70 euro i stöd/månad.
Är man pensionär som lever i äktenskap eller samboförhållande så kan man få max 63 euro Så en pensionär som lever i äktenskap och har en pension på 660 euro i månaden (och inga andra inkomster som påverkar stödet) så får 12,05 euro i stöd/månad.
Så att regeringen gått och lovat 70 euro till ekonomiskt utsatta pensionärer anser jag att är missvisande.
Och eftersom det blir som ett förebyggande utkomststöd är det enbart en rekommendation till kommunerna att betala ut stödet.
I LAGEN om förebyggande utkomststöd står det enligt följande: "syftet med förebyggande utkomststöd är att främja en persons och familjs sociala trygghet och förmåga att klara sig på egen hand samt att förebygga utslagning och långvarigt beroende av utkomststöd."
Här anser jag att det blir en konflikt för kommunens socialarbetare med att betala ut enligt lagen om förebyggande utkomststöd.
Förfarandet kan betecknas som ytterst rättsosäkert eftersom förslaget om ett särskilt förebyggande utkomststöd inte är normbundet och användningen av anslaget inte grundar sig på lag eller avtal. Enligt min uppfattning måste ett särskilt stöd av detta slag förankras i lag innan det verkställs
Men vad vill vi istället?
Vi socialdemokrater vill att ett särskilt utkomststöd ska skapas. Utkomststödet ska lagfästas innan det genomförs och ansvaret för tillämpningen av lagändringen och finansieringen skall ligga på landskapsmyndigheterna
Därför föreslår vi istället att landskapsregeringen kommer med ett förslag grundat på lagen om utkomststöd (LL 1998:66 ) och föreslår en ny grunddel i 4 § på 500 euro för pensionstagare. Lagens tillämpning följer samma principer som annan prövning av utkomststöd.
På detta så får alla ekonomiskt utsatta pensionärer en lika behandling oavsett vilken kommun de bor i.

Det här var nu insändaren som jag hade skrivit och nu skall jag planera mitt anförande för debatten imorgon och det anförande kommer att röra sig mest kring det.

Ha det så bra!

Inga kommentarer: