måndag, maj 12, 2008

Mobbing - Friends

Jag läste på ålandstidningen i en insändare som tycker att det är ett skämt att Kyrkby högstadieskola hade blivit vald till årets Friendsskola. Och insädarskribenten tycker att det måste vara det största skämt den hört på länge.
Om hur KHS bedriver sin friendsutbildning vet jag inte.
Men det är viktigt att har man friends eller annan mobbingprogram så måste det skötas rätt. Det som är speciellt är vilka som blir s.k. friendsare och att de verkligen lever upp till det. Det får inte vara så att de är häftiga & coola som själv är lite småelaka som blir då friendsare.
Däremot att ha friends i sin skola så är det ett stort ansvar, så de som är med i friends måste verkligen få möjlighet till utbildning och bli påminnd om det viktiga att ha uppdraget.
Man får inte missbruka att ha friends för att det skall vara något som man har för att man måste ett program för mobbing.
Nu säger jag inte att det är så i det här fallet. Men jag har hört om skolor som har haft mobbingprogram och inte brytt sig mer om det och mobbingen får härja fritt i skolorna och vuxna ryckt på axlarna åt det.
Finns det sådana skolor så bör barnombudsmannen få ge en kraftig anmärkning åt rektor/ föreståndare med konsekvens.
Att jobba med barn och ungdom är viktigt och där har vuxna ett stort ansvar att jobba för våra ungas framtid. Vi har många unga som idag mår dåligt och jag tror att mycket av det är pga nonchalans av vuxna på ett eller annat sätt.
Ha det bra.

Inga kommentarer: