tisdag, maj 27, 2008

Ja jösses

Blev lite upprörd idag när jag läste ledaren i nyan där Harriet Tuominen skriver följande "att lagtingsledamöterna har ett relativt väl betalt deltidsjobb. Det finns helt enkelt inte tillräckligt att göra, eller resurser, för att hålla lagtinget sysselsatt året runt. Alltså arbetar man 67 procent av full tid och får betalt enligt det.Vissa månader arbetar man för fullt och mer än det, andra är man långledig. Men i slutändan skall det alltså bli två tredjedelar av full tid. För detta lyfter ledamöterna en bit över 3.000 euro per månad brutto."
Man arbetar 67 procent av heltid....
Visst jobbar man i perioder men vissa av perioderna så jobbar man sen upp till 14 timmar/dygnet.
Och sommaren är lugn. Men HT skriver också "Lagtinget har haft en fyra veckors paus" jag kollade just upp de senaste fyra veckorna och jag har varit ledig sammanlagt 4 veckodagar på de veckorna men istället jobbat 1 lördag och 1 söndag. Jag har varit borta hemifrån ca 130 timmar på lagtingsjobb de 4 lediga veckorna. Samtidigt som jag sen har jobbat lite på kvällar hemma efter att barnen gått och lagt sig.
Jag blir lite ledsen när man som reporter vill öka på det här politikerföraktet med sådana skriverier. Eftersom hon själv bor med en före detta lagtingtingspolitiker så trodde jag hon visste hur mycket jobb det är utanför lagtingshuset.
Men det jobbet väljer ju lagtingsledamöter själv hur mycket man är beredd att jobba.
Men innan jag gruvar mig alltför mycket så vill jag förtydliga att vara förtroendevald i ålands lagting har varit 5 underbara år när jag kliver av nu i höst. Och jag hoppas får möjlighet att fortsätta efter nästa val. Men som småbarnsförälder är det tufft för det är inte lätt att förklara för barnen att man kan ha två dygn på sig att läsa en framställning samt kontrollera upp eventuella oklarheter. Men inte skall jag klaga nu för nu kommer sommaren och då är det förhoppningsvis lugnt.
Men jag kommer aldrig att säga att det är ett glidar uppdrag att sitta i Ålands lagting.
Bara för att lagtinget inte har plenum så betyder inte det att man är ledig, fråga någon ledamot i social- och miljö utskottet om deras februari ledighet. Fråga någon i finansutskottet om de senaste 4 veckorna.
Men vill och täcks man så kan man glida en period och inte göra mycket, men sen kommer väl utvärderingen i nästa val.
Samvetet har inga tänder, men det gnager likväl.
Ha det bra

Inga kommentarer: