onsdag, maj 21, 2008

Tidiga insatser

Såg i nyheterna ihelgen att man i Stockholmstrakten hade en "skolk coach" eller vad man kallade det. Det var en person som kollade upp varför en elev inte var i skolan.Det här är en bra idé som jag försökte införa på Åland redan på mitten av 90-talet. Att skolkurator och t.ex. fältare skulle fånga upp elever som skolkar. Jag hade då förslaget att fältarna ( alt. socialens barnskyddsavdelning) skulle sedan ha ett samtal med föräldrarna. Och då menar jag båda föräldrar om inte rätten eller socialen har beslutat om att endast en förälder har vårnaden.
Men orsaken till skolket kan vara att eleven mår dåligt och skolket kan vara ett rop på hjälp.
Med att komma in det tidiga skedet så är jag övcertygad om att man kan stoppa en växande psykisk ohälsa och försöka åtgärda eventuella problem.
Ofta kan det då vara någon av dessa två punkter som är steg 3 och 4 i Maslows behovs trappa.
- Kärlek och en känsla av att tillhöra en gemenskap, att man är accepterad.
- Uppskattning, att man kan prestera, vara kompentent, bli bekräftad av andra.
Där för vill jag avsluta idag med ett citat av moder Teresa
"Det finns mer hunger efter kärlek och uppskattning i världen än efter bröd."
Ha det bra.

1 kommentar:

Christoph Treier sa...

Tack för ett mycket tankeväckande inlägg. Moder Teresas citat berör verkligen.