söndag, maj 25, 2008

Resultat

Egentligen så hade jag tänkt skriva dagens inlägg om varför jag röstade på Lettland igår i European Song Contest. Men kort bara så vill jag att i en European Song Contest låt så skall låten och refrängen gå in och "kidnappa hjärnan", man skall nynna på den och det gjorde Lettlands pirater. Sen så har experterna sågat den som förlöjligande av ESC. Det tyckte jag inte att den gjorde utan att de hade en refräng som fastnade. Sen så kan man väl diskutera om sångrösten hos den s.k. solisten.
Men istället så skall min fokus i dagens inlägg regera på YLE:s prioritering av sporten på svenska. Jag har alltid följt så mycket som möjligt av den finländska idrotten och tidigare var det bra i radio X3M. Det kunde vara sportsändningar i 4-5 timmar men nu så har de flyttat sportsändning till radio Vega och då är det 7 min ena timmen, sen kan det vara 15 min följande timme och sen 7 min nästa timme så det är i stort sett omöjligt att följa med. Sammanlagt idag så var det 42 minuter sportsändning på radio Vega och förut i radio X3M var det alltså 4-5 timmar på söndagarna.
Det är synd att de valde att prioritera ner sportsändningarna. Nu är det internet och text-tv som man skall förlita sig på. Men då kan det vara svårt att följa med de unga Finlands svenska idrottarna som är unga och inte etbalerade i finska eliten ännu. Förut på 80-talet fanns det en tidning som kom på fredagarna och hette sportpressen. Den skrev enbart om Finlandssvensk idrott. Jag är nog en idrottsnörd för jag vill veta hur det går för unga finlandssvenska orienterare, friidrottare och skidåkare.
Det är svårt nu men jag fick idag på min nästan två timmars cykeltur idag välja att lyssna på svenska sportradion, och jösses vad jag lärde mig saker om elitloppet på Solvalla, det är trav om någon inte vet vad det är.
Gräsklippningen ikväll så räddade radio åland så jag fick möjlighet att följa med MIFK:s match idag.
Som sagt jag skall inte gnälla för jag har fåll lyssnat på sport sedan kl.15 idag, men det var bara eliten och inte bredden dvs. morgondagen elit om de får rätta förutsättningar.
Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nog väldigt svårt att tro att du lärde dig något nytt när du lyssnade på elitloppet på Solvalla. Finns väl inget som inte du vt när det gäller din passion hästsport och i synnerhet travsporten. Men jag håller med dig. Jag saknar radio X3Ms idrottssändningarna på söndag eftermiddagar också.

Göte sa...

Du känner mig tydligen bra anonym. Det är faktiskt ganska intressant med hästsport. jag har en mycket god vän som brinner för hästsport och är involverad mycket med islandshästar och det är hans intresse som fått mig intreserad.
Ha det bra.