tisdag, maj 13, 2008

Lojalitet

Lojalitet är ett viktigt ord men idag här så googla jag på det och på de flesta ord så finns det intressanta skrivningar från Wikipedia. Men om just lojalitet så hittade jag det inte trots att det är ett oerhört viktigt ord. Samtidigt så funderar jag om orden lojalitet och respekt nästan är synonymer med varandra. För jag tror att man kan ha svårt att visa lojalitet och man inte har respekt för den och tvärtom.

För mig är de två orden viktiga om man skall jobba i grupp.

Men samtidigt blir jag lite fundersam när det då står i Wikipedia "respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter. Respekt kan sålunda inte utkrävas, endast förtjänas".

Men visst måste jag kunna kräva respekt om jag visar lojalitet till gruppen?

I bland ger jag ut mina tankar på ett speciellt sätt och hoppas ni funderar vidare på det här om du jobbar tillsammans med andra.

För att jobba i en grupp som vill nå reultat så måste man visa respekt för varandra men samtidigt just vara lojal till gruppmedlemmarna.

Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan kanske kräva respekt men personligen anser jag att man kan kräva respekt tills man är blå i ansiktet, utan att för det få den. Äkta respekt förtjänar man och man märker skillnaden om den är förtjänad kontra krävd.
Den krävda respekten känns oäkta och kan inte föra nåt gott med sej, krävd respekt är lika med rädsla för personen ifråga. Så ser jag på saken iaf. Sköt om dej och familjen,

Göte sa...

Hej Peter och tack för mycket bra synpunkter.
Ha det bra.