lördag, maj 24, 2008

Elitklasser !!!

Svenska regeringen vill låta 20 gymnasieskolor inrätta sk elitklasser i samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga och humanistiska ämnen från nästa år. Det där är någonting som jag har svårt för och framför allt namnet. Vad är det som gör något till elit? Jag har hört också att när man börjar Åland lyceum på Åland så lär hälsningfrasen vara att "ni är Ålands elit". Stämmer det så tycker jag att det är olyckligt för vad är det att man är mer elit än någon annan.
Efter att det här huset som jag bor i, byggdes så såg man verkligen vilket jobb en husbyggare gör. Varför skall en sån inte kunna vara elit?
I vilken ålder skall man kunna klassa elever? Är det rätt att kategorisera 16 åringar ?
Jag tycker inte det för man utvecklas olika och det där är farligt att börja plocka ut en s.k. elit.
Gymnasieskolorna har ju betyg och andra arbeten som man kan få visa vad man går för. Se istället hur man kan utveckla skolsystemet som med att jobba med projekt och skriva uppsatser som exempel istället för att läsa bok från pärm till pärm.
Jag lär nog knappast få Jan Björklund att fundera om man skall ha betyg eller inte grundskolan. Jag skulle istället tycka att man borde få en muntlig feedback än just betyget.
Undrar om alla vet hur hårt det tar på självkänslan för en som har ett svagt medelvitsord att prata med sina kompisar om betygen på avslutningsdagen. Det pratas en hel del i högstadiet om betygen, så vissa "klassar" ner sig själv redan från 13 års åldern. Har man sen föräldrar som inte klarar av att peppa en rätt, så redan där säger de inre samtalen att man inte duger till.
Skola och utbildning är viktigt att alla hittar sin framtid men då skall man inte klassas ut före man får visa vad man går för.
Avgörande är inte vilka anlag man har, utan hur man använder dem.
Så låt alla studera på lika villkor.

Ha det så bra

4 kommentarer:

Anonym sa...

Käre vän, den här gången håller jag inte med dig. I Sverige satsas på de elever som inte har lätt för sig. De som har "läshuvud" hålls däremot tillbaka och allt ska vara lagomt.

För utvecklingens skull behöver landet och företagen en extra satsning på de smarta ungdomarna. Detta betyder inte att man inte ska ge de svaga extra stöd. Låt alla studera utifrån sina egna förutsättningar. Lärlingsplatser åt de som har svårt i skolan.

Anonym sa...

Hej igen! Jag glömde en sak: betyg från mellanstadiet, tack!! Med betyg först på högstadiet hinner de som slarvar inte styra upp sig innan det är för sent. Utan betyg inser inte ungarna allvaret med studierna. Hur ska människor kunna söka in på utbildningar med muntliga utlåtanden?? Trams, min vän!

Anonym sa...

Du som gammal simmare inser säkert vikten av en elit-grupp som det satsas extra resurser på?
Personligen får jag en känsla av att det är själva ordet elit som agerar rött skynke för dej. Försök se det från den ljusare sidan, självklart måste ju dom längre komna ungarna få en utmaning på den nivå dom befinner sej så inte dom hålls tillbaka. Med detta sagt ska det naturligtvis satsas på alla andra bar också, jag är ju själv husbyggare och arbetare och efter lång erfarenhet anser jag mej tillhöra eliten bland hantverkare utan att skämmas ett dugg:)
Ha det gott Göte.

Göte sa...

Kul att väcka känslor ibland i bloggen. Jag håller fast i det jag skrev i inlägget men det bästa är att man skall respekteras andras åsikter. Jag bor som sagt på Åland där vi har en bra skola. Sen kan jag väl hålla med dig Jonas om du menar att inte svenska skolan inte är på topp. Men det åtgärdar man inte med att skaffa elitklasser i gymnasiet. Borde man inte då satsa redan på högstadieutbildningen? Sen skrev jag aldrig om "bara" ett muntligt utlåtande som avgångsbetyg, utan man kan ha ett skriftligt med positva och negativa egenskaper.
En fundering till jag har är betyg en rättvis bedömning för alla lärare har väl sin bedömning.
Sen hade Peter en kommentar om jag som gammal simmare och vikten av elit grupp. Nja inte riktigt för när jag träna åländska simmarna så träna alla tillsammans med olika egna mål som jag och simmaren gjorde upp tiillsammans. Alla lika mycket värda och möjlighet till lika mycket träning. Men simmaren satte upp målet tillsammans med tränaren.
Det vill jag också ha i skolan en bättre dialog mellan lärare och elev.
Tack Jonas och Peter P för era åsikter.
Ha det bra ni två.