torsdag, maj 29, 2008

Det gör ont

Jo så imorse nu så var jag till fysioterapeuten och det var ju Runners knee så säger han och han visste var han skulle trycka för att övertyga mig att han har rätt. Jösses vilken smärta en fysioterapeut med vass tumme kan åstadkomma. Men jag litar ju på honom och lät han hålla på så hoppas han bara inte trycker fram smärtan för att jäklas med mig.
Men vad är Runners-knee ?
Nå jag gör väl som alla nadra att jag googla fram Runner-knee och så här stod det.
- Det är en mekanisk irritation i mjukdelar vid utsidan av knäet. Löparknä ger sig tillkänna som smärta på utsidan knäet vid löpning, ofta med ökande besvär under träningspasset. Orsaken är en överansträngningsskada. Friktion uppstår mellan det så kallade ilitibialbandet på lårmuskelns utsida och den laterala femurepikondylen.

Det var ungefär vad fysioterapeuten berättade åt mig
Men vad kan jag göra för att att få bort det själv då?
Behandling är i första hand stretchövningar hos sjukgymnast. De syftar till att sträcka ut den förkortade muskeldelen på lårets utsida och ger mycket effektiv lindring. Antiinflammatorisk medicin kan provas. Operativ behandling är nästan aldrig aktuellt

Så nu måste jag fundera på det där ordet stretcha. Fint ord i teorin men svårt i praktiken :-)

Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stretcha? Är inte det för gamla tanter?? ; ) Själv så har jag åkt på en rejäl förkylning. Ingen träning på en vecka: (

Trevlig helg! Ladda grillen!!

Göte sa...

Nå jag tyckte du var riktigt duktig på att stretcha när du hade sprunit halvmaran. Men nu skall jag fara iväg på en 2 timmars cykelrunda. Ha det så bra.