torsdag, februari 05, 2009

Viktigt med ungdomsarbete


Idag har jag varit och föreläst om ungdomsarbete på Åland.
Jag försökte lägga fokus på friskbeteenden istället för allt negativt som oftast lyfts fram i media.

Men det finns ju otroligt bra ungdomsarbete som görs på Åland och jag ville lyfta fram bl.a. det idag.
Jag nämnde bla. saknaden av ungdomsgårdar på landsbygden, men att man där har ungdomslokaler och där det sen jobbas med blandade framgångar. I Sund här så verka det ta sig vilket jag är glad för.
Men nu gör man ju olika arbeten i de olika ungdomsföreningarna och en förening jag vill lyfta fram där är östra saltviks ungdomsförening där man har revyer och nu musikalen EKO. Vilket jobb de gjort för att få fram nya ungdomarna och vad man stärker deras självkänsla och självförtroende när de står där på scen. Ja jag är imponerad av deras arbete.

För det görs mycket bra på Åland för de unga. Förutom det tidigare nämnda så har vi idrott, musik, teater och scouter bl.a.
I dagarna så delas det ut PAF pengar som stöder de olika ideella föreningarna ekonomiskt. Även de gör sitt för åländskt ungdomsarbete.
Men de man inte får glömma så är de eldsjälar som jobbar ideellt för ungdomar i bla ungdoms- och idrottsföreningar.
De gör mycket för våra åländsak ungdomar och de skall vi lyfta på hatten för.

Ha det bra.

Inga kommentarer: