måndag, februari 23, 2009

Blandade tankar

Blandade tankar från en ett rörigt huvud. I mitt huvud så springer det tankar allt från passageraravgift till simtävlingsresa till Gimo.
Det är mycket som cirkulerar runt i huvudet nu. Politiskt så har jag en hel del den här veckan med fullmäktige och socialnämnd. I jobbet som ungdomslots så händer det också en del just nu men inget som jag vill delge här nu p.g.a. det rör enskilda personer.
Men nu om att det blivit sådant liv om passageraravgift så förstår jag inte. Lägger man 1 euro per passageraravgift för rederierna för att ge tillbaks till det åländska samhället. Så vad är orsaken till turbulensen ?
Färjornas trafik försorsakar miljöföroreningar, en hel del sjukvårdskostnader, polisingripande m.m.
För genom att vi har skatteundantaget så trafikerar det mer färjor här just nu som också ger oss merkostnder. Och vi har rederier som tar iland 10 min och sen far vidare. Men ingen passagerare kliver av eller på.
Däremot så måste man hitta ett system där de turer som verkligen bidrar med inresande till Åland inte blir drabbade lika hårt som genomresande kryssningfärjor.
Men hur det som skall lösas så finns det klokare personer än mig att klura ut.
Men borde det inte vara lika stor debatt om rederiernas höjning av biljettpriserna på sommaren som det nu är om passageraravgifterna.
Då är höjningen betydligt högre än 1 euro per resande.
Visst skall vi vara glada över alla färjturer som ger oss möjlighet till flera avgångar per dygn men idén med passageraravgift tycker jag inte att skall vara så oerhört känsligt.
Annars så tar SIF simning mycket av mina tankar. Det roliga där är hur bra simmarna håller på och blir.
Det som är synd är att jag inte hinner med ledarträff som jag så verkligen skulle vilja hinna med.
Men jag kan inte hinna med allt.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: