tisdag, februari 10, 2009

Ser individerna inte systemet

I mitt jobb så är det att hjälpa att ungdomar att hitta olika skolor. Och visst finns det ibland hinder som gör att man inte kan hjälpa ungdomarna. Men idag så var jag tillsammans med en ungdom på ett besök till en skola som verkligen såg möjligheterna och inte hindren.
Skolan heter skärgårdsgymnasiet och du hittar skolans hemsida här.
Jag blev imponerad av skolans personal idag för där ser de verkligen individen och möjligheterna före systemet.
Det var en ledig stämning också när vi var idag där så höll de på med gesällbrev som är då ett praktiskt prov men de hade dock "provet" en ledig stämning.

Någonting jag också tyckte om så var när läraren som visade oss runt sa att här är lärarnas kaferum men där får gärna eleverna komma och ta en kaffe med oss lärare och prata.

Det intressanta där var den lugna och fina stämning som jag uppfattade på mina timmar berodde på respekt. Och då tänker jag på respekt mellan varandra lärare och elever.
Det är något som de kommer att vinna mycket på.

Ha det bra

Inga kommentarer: