torsdag, februari 26, 2009

Är läroplanen gjord för 2000 - talet ?

Igår skrev jag om dans i skolan och man kan ju fundera om jag är inne på 2000 talet eller lever jag kvar i det gamla 80-talet ? Då när man sprang på Breidablick och lyssnade Viktor Hurmio. Okej man dansar ju inte styrdans till Viktor Hurmio förstås. Men bra var han.
Men en annan sak som inte heller är anpassat till 2000 talet så är läroplanen i grundskolan. Visst skall man lära sig matte, svenska, samhällskunskap o.sv. Men kan man minska på ämnen som t.ex. biolog, kemi, fysik och geografi.
Man borde också få in att man kan lära sig lite mer om hur fungerar man själv som person. Där skulle ingå sådant som studieteknik, koncentration, självkänsla och motivation.

Många av de ungdomar som jag jobbar med idag så har ingen framtidstro, studiedisciplin eller eget ansvar.
Det är hårt och säga att man borde få jobba mer med sig själv i skolan också.
Men tro nu inte att jag sen vill att skolan skall sköta om uppfostran, utan mera lära de unga att kunna sätta upp mål, lära sig varför man behöver studera och sådant.
Genom att satsa på dessa ämnen som förebygger man också mot mobbing och utanförskap. Jag läste idag att man imorse presenterade en rapport om Jokelatragedin för jusititeminister Tuija Brax. Tretton rekommendationer lyfts fram för att reducera sannolikheten för fler fall, bland annat utvecklad elev- och studentvård för att förhindra mobbning.
Och får man jobba i skolorna med att stärka de ungas självkänsla så jobbar man effektivt mot mobbingen i skolorna.
För de är oftast de med dålig självkänsla som är osäkra och vill trycka ner andra som mobbar.
Därför lönar det sig att lite modernisera läroplanen så den passar in i 2000 talet. Det vinner vi alla på.
Ha det bra.

Ha det bra.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nej nu blir jag alldeles till mig... Viktor Hurmio!!! Mina favoriter från ungdomen. Vi kan ha Hurmio tema på nästa kommunala julfest...
Eller???
/Olivia

Anonym sa...

......för när han vakna med en sedel i sin hand, var det ren´försent i det skedet visst han ej att han hadd aids.....(textrad från en Hurmiolåt bör tilläggas för tydlghetens skull) häftiga flydda tider:) Men jag vill nog minnas att Hurmios spelning var på Solbacka?

Evitskog forever;)

Anonym sa...

"Jag dricker helst mjölk." :)
Har sett Viktor och Fetknopparna live flera gånger, dom var bra med roliga och också tänkvärda texter.

Anonym sa...

"Jag dricker helst mjölk." :)
Har sett Viktor och Fetknopparna live flera gånger, dom var bra med roliga och också tänkvärda texter.

Göte sa...

Oj Viktor Hurmio träfade bra. Men den uppmärksamheten är han värd. Jag tror faktiskt att han har varit till både Solbacka och Breidablick. Så jag tror vi båda hade rätt.
Sen såg jag han också under min lugna studietid i pampas.
Egentligen Olivia så är det inte en dum idé, så många som kommer från österbotten inom kommunen så kanske det skulle funka. Men kanske vi kan fixa vår egen hyllning till Viktor Hurmio kväll :-)
WOW !!! Va kul det skulle vara.

Anonym sa...

"Dra på trissor", vi kan ha "Pic-nic" och ta "Algot" med oss! Om vi ska dricka champagne kan vi säga " Det bubblar"!!!
/Olivia

Anonym sa...

Oj oj, vi är visst samma årgångar, jodå vem minns inte viktor Hurmio och fetknopparna, men jag minns oxå att det var på breidan. Varför har inte ni andra klara minnen....nåja, inte minns jag så mycket av konserten men vem och var minns jag, fast det var 100 år edan, så något speciellt var det den kvällen. Synd att inte liknande ordnas på lokalerna numera, stackars våra fattiga curlade ungar!

Göte sa...

Okej olivia jag tror nog att minä ja grannkissorna kommer. Och så skall jag se om jag hittar Niclas så tar jag honom med mig. Sen kan vi också spela lite heavy och då blir det lite som vi skulle vara på keikka.