torsdag, februari 19, 2009

Fel fokus


Jaha så är det nu igen då som samma tidning skriver om vilka som har varit borta mest från lagtingsplenum. Du kan läsa artikeln här.
Och under mitt år i lagtinget under denna mandatperiod så var jag borta 6 gånger. Men det var under november och december 2007 som jag hade otroligt jobbigt. För jag måste vara i lagtinget och jag måste samtidigt jobba hos fältarna.
Jag jobba och sprang så mycket jag orkade men eftersom jag i slutet av november och fram till 20 december så hade jag finansutskott som jag också måste prioritera.
Jag kan lugnt säga att de två månaderna i slutet av 2007 önskar jag inte ens mina ovänner. Jag var så trött så jag faktiskt grät flera gånger i veckan.
Det var hemskt.

Men nu är det inte det som jag tänkte ha det här inlägget om utan artikelns fokus. Den här artikeln säger egentligen bara hur mycket som lagtingsledamöterna egentligen är närvarnade på plenum. Men vad säger det egentligen.....
Jag såg flera under det året som var närvarande men inte gör något utan bara sitter där. Skulle istället vara intressant att veta om hur ofta de håller anförande eller repliker.
Hur ofta sitter de i utskott o.s.v.
Varför inte en kombination om närvaro i plenum och utskott.
För vissa av de duktiga ( lite frånvaro ) lagtingsledamöterna så har ju sen aldrig tid att vara på utskott.
Det är bra att media granskar våra folkvalda men gå inte och häng ut dem som verkligen jobbar jobbar politiskt som t.ex. när de är på internationella uppdrag.
Någonting som istället var intressant när en tidning betygsatte lagtingsledamöterna, visst tyckte jag att de var lite för snälla, för om jag minns rätt så var ingen underkänd.
Om man ser på det sittande lagtinget så skulle jag kunna direkt underkänna 3-4 stycken. Inte för deras politiska åsikter för det kan jag inte svara på för det har jag aldrig hört. Utan för passitivtet.
Håller man mindre än 5 anförande under det första året så borde man vara underkänd för passitivitet.
Så visst är det bra att media granskar lagtingsledamöterna men fokus bör vara rätt.


Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

varför ömma tår? helt i onödan; artikeln är ju enbart konstaterande tycks det som.
alla vet att det finns andra uppdrag i politiken som skall skötas och har förståelse. tror int
att man tänker på ev. fel fokus alls.

Göte sa...

Hej Gitta och tack för din kommentar. Nej egentligen är inte mina tår ömma, men kanske lite brända :-)
Nä det var ett av mina sämre skämt. Men jag kommer ihåg när tidningen körde samma sak för fyra år sedan så fick man höra att man är aldrig där. Då hade jag lite högre frånvaro för vi fick Johannes under plenisession och pappaledighet finns inte i lagtinget.
Men det skulle vara kul om man i ett konstaterande istället lyfter fram de aktivaste istället för de som är borta.
Ha det bra.