söndag, februari 22, 2009

Jösses nu är det nära

4 Januari så skrev jag ett inlägg om att jag nu testar om jag man kan bo på landet och klara sig utan snöplogning.
Och det har gått bra nu hittills genom att det inte kommit så mycket snö. Men nu idag så har jag skottat snö sammanlagt ca 4 timmar och snö kommer ner ännu så lite orolig är jag nu över om jag fixar det här.
Kommer det mer snö denna vecka blir det tufft med simning imorgonkväll, fullmäktige på tisdagkväll och socialnämnd onsdagkväll.
Det värsta är att jag har så mycket att skotta så det är svårt att göra det under timmen.
Så det är nog ganska tungt om man bor på landet och inte vet hur man skall få tag på plogning.
Jag anser att jag har en bra kondition och en bra grundträning genom att jag tränar 3-4 träningar i veckan.
Jag testade idag när jag var på eftermiddagsturen hur mycket tar en snöskuffning på egentligen så jag satte på mig pulsklockan för att se hur det skulle bli.
Så på en 70 min sköfuffning tur så hade jag en medelpuls på 118, och då har jag en hyfsad kondis.
Jag tänker med fasa hur hjärtat skulle måsta jobba om jag varit lite äldre, mer överviktig och i sämre kondis.
Men nu vet jag att man i kommunen kan beställa plogning i kommunen och det är en trygghet, och fler sådana här dagar så kanske jag måste ge mig och beställa plogning för det jösses det är nära nu.

Ha det så bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja plogning kan man beställa. Men vad ska gamla och kraftlösa åldringar göra när deras pension inte räcker till för plogning.

Anonym sa...

Kan inte de som lyfter social-bidrag eller underhållsstöd fara runt till gamla och sjuka och skotta snö.

Göte sa...

Alla bör ha rätt till plogning och det bör vara en låg avgift så att alla har råd.
Det uppfyller ju inte syftet om de med låg pension inte har råd med det.
Alla har väl möjlighet att ha ett företag och erbjuda sina tjänster som t.ex. snöskottning.
Men att blanda in underhållsstöd här förstår jag inte för underhållsstöd är ju mellan föräldrar om gemensamma barn.