måndag, oktober 01, 2007

Personkemi


Det är intressant med personkemi och hur det kan bli. Jag har flera intressanta situationer där kanske början inte blivit så bra men sen har det blivit vänskap för evigt. Jag kom att tänka på det idag när Pia la in en kommentar i min blogg om att jag är ödmjuk till allt och alla. Men det intressanta där så var att det var jättesvårt i början mellan oss och kanske mest då från min sida men det var ju egentligen så att vi var så otroligt lika. Sen när man har gått förbi den sk. tillhörarfasen (se cirkeln uppe till vänster) så blev det så att den personen blev att betyda mycket för mig och är den bäste chef jag haft. Sen har jag en till god vän som jag fått genom jobbet. Nu bor han uppe i Sundsvall men likaså där. Han är en person som har betytt mycket och betyder mycket ännu trots att vi träffas endast två gånger i året nu förtiden. Men även där så är det så att firocirkeln gällde. Vi växte samman mitt första intryck på han på hans bröllop var inte säkert det mest imponerande och säkert var jag inte välklädda heller. Med det här vill jag sända en tanke till er chefer att när det kommer nya anställda tänk på att firocirkeln gäller i många fall. Så se inte resultatet i bara siffror utan lägg också resurser på gruppen. Trivs man gör man ett bra arbete och de två jag nämnde i det här inlägget gjorde så jag inte ville vara borta så sjuk var man sällan. Knappt man vill fara på semester. Arbetet gå så mycket lättare när man trivs. Det finns fler som har gjort som man trivs men de här två finns lite speciellt. Så om ni har en arbetsbrupp och inte trivs med någon i gruppen ta en titt på cirkeln och ge personen en chans samt ge gruppen tid.
Sen kommer jag inte heller att glömma han som tog mitt jobb som jag sökte men han fick det och jag fick jobbet i grannkommunen och där är det också en vänskap som kommer att hålla i evighet.


Ha det bra.

Inga kommentarer: