tisdag, oktober 02, 2007

Drogdebatt

Hej idag var jag på en drogdebatt och visst kan man säga att det är intressant att höra samma sak om och om igen. Men lite väl börjar det bli vad som sägs.
Nu var det som vanligt att missbrukarvårdens personal inte kan något, finns inte resurser, ingenting händer och det skulle vara bättre om missbrukarvården var under landskapet.
Jaha jag tar det från början jag tror aldrig att de har haft så utbildad personal som idag just inom missbruk. Sen om resurser vi från landskapets narkotiska polistiska gruppen har erbjudit rena rama smörgåsbordet med tjänster men som de säger att de kommer inte så många dit så vi klarar av det med den personal vi har. Kö var det men då till läkaren. Därför har det nu skrivits ett kontrakt med Beroendecentrum i Stockholm om köp av läkartjänster till maj 2008. Så samma visa som vanligt stackars personal där inte undra på att det är personal ombyte inom missbrukarvården.
Jag har samarbetat ända sedan 1993 t.o.m. sommaren 2006 var senast jag samarbetade med dem och jag har nog aldrig kunnat säga att det är okunnig eller okompetent personal där.
Om inte missbrukarna vill gå dit så är inte personalens fel. Det är systemet det är fel på, därför behöver vi undersöka om möjligheterna om en tvångsvård.
Sen förstår jag inte att att man vill lägga missbrukarvården under landskapet ? Var är vinsten där? Pengarna säger man nu att den dyra missbrukarvården belastar kommunernas budget så hårt. Jo visst var det så förr men inte nu längre efter Christian Beijars motion 2004 tror jag det var så finns nu 250 000euro att söka just för behandlingshems kostnader och självkostnads andelen är inte hög. Jag tror att det är för Sunds del en självkostnad på 12 000 euro så där var de höga kostnaderna borta.
Det enda man gör är att man bryter en bra samarbetskedja mellan fältare - missbrukarvården - kommunens socialkontor.
Nu har jag fått skriva av mig det som jag inte fick sagt ikväll. Så nu skall jag gå och sova så vaknar jag som vanlige glada Göte igen.
Ha det så bra.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att du skrev ner det flera tycker, missbrukarvården fungerar på Åland, men det är ingen som kan dela ut en fribiljett till missbrukare där destinationen är ett drogfritt liv. Resan dit är svår och då är det lätt att skylla på "någon annan". Men hur mycket sådant orkar missbrukarvårdens personal ta? Dessa klagomål kan leda till att den kompetens vi har söker sig till andra arbeten, där de får mera uppskattning. Visst finns det luckor i missbrukarvården, men den fungerar nog rätt så väl. Vår litenhet är här till mera nytta än skada. Jobba vidare med de här frågorna Göte, det här kan du, visa det bara ännu mera!!!! Lycka till

Anonym sa...

Bra att du skrev ner det flera tycker, missbrukarvården fungerar på Åland, men det är ingen som kan dela ut en fribiljett till missbrukare där destinationen är ett drogfritt liv. Resan dit är svår och då är det lätt att skylla på "någon annan". Men hur mycket sådant orkar missbrukarvårdens personal ta? Dessa klagomål kan leda till att den kompetens vi har söker sig till andra arbeten, där de får mera uppskattning. Visst finns det luckor i missbrukarvården, men den fungerar nog rätt så väl. Vår litenhet är här till mera nytta än skada. Jobba vidare med de här frågorna Göte, det här kan du, visa det bara ännu mera!!!! Lycka till

Göte sa...

TAck du skall veta att den här kommentaren värmer. Under årets debattern som varit så här det så få som ställt sig och försvarat missbrukarvården.
Sen har jag avsiktligt legat lågt det senaste halv året pga personliga skäl som jag inte närmare vill gå in på tyvärr. Men snart kommer jag igen lita på det.
Men tack än en gång.
Ha det så bra

H: Göte

Anonym sa...

Tack för bra synpunkter och saklig information om läget på drogdebatten!

Anonym sa...

Det största hindret i svensk missbruksvård
Minnesotabehandligar, Anonyma Alkoholister, Tolvstegsprogrammet.

Läs detta: http://www.sektellerbotemedel.se/missbruksvard.asp

Dålig statistik
Tolvstegsrörelsen har skaffat sig ett stort inflytande i Sverige. Kriminalvården, socialtjänsten, arbetsgivare m.fl. skickar missbrukare till tolvstegsbehandlingar. Ungefär hälften av de som kommer till AA-rörelsen för första gången blir kvar mindre än 3 månader. Endast 5% av alla nya medlemmar i rörelsen lyckas hålla sig nyktra under ett helt år. Hur många som faller bort efter detta år kan man bara föreställa sig.

Inga alternativ i Svensk vård
Föreställ dig att någon du verkligen tycker om får mycket svåra andningsbesvär -astma eller kanske ett allvarligt lungbesvär. Du står helt handfallen och vet inte vad du ska göra. Du tar med din närmaste till sjukhuset och får höra av läkaren att man på 1930-talet utvecklade en medicin som fungerar på 5% av alla som har liknande symtom. Detta blir naturligtvis ett mycket sorligt besked, men läkaren försöker muntra upp dig lite genom att säga: "Det fungerar kanske bättre om du 'tror' att det fungerar, har du funderat något på Gud?"

Med lite närmare efterforskning upptäcker du att: inom vården har man använt samma medicin i över 70 år och utvecklingen stannade upp samtidigt som medicinen framställdes.

Nu tänker du kanske: "Jag borde gå till en annan läkare", vilket du gör -men vilken mottagning du än kommer till så är det samma medicin och samma uppmuntrande ord. Detta är tyvärr svensk missbruksvård i ett nötskal och jag anser detta vara fullständigt vansinne.

Tolvstegsrörelsen/Minnesotaindustrin har idag monopol på missbruksvården, därför stagnerar vårdutvecklingen och antalet rehabiliterade.

WWW.SEKTELLERBOTEMEDEL.SE

Göte sa...

Det du tar upp är ett bekymmer ayy man skall kategoriserats in i grupper och sen skall man följa metoder som du menar med tolstegsmetoden och AA osv.
Men är det faktiskt så hemskt som du säger för det finns ju också lösningsfokuserat och MI har jag förstått.
Men att bli "tilldelad" en viss metod istället för att se människan är ett bekymmer. Gå gärna in på SIS hemsida http://www.stat-inst.se/zino.aspx och se på forskning och utveckling där de då sett bl.a. på olika behandlingar. Klickar du på nästa länk så kommer du till olika behandlinshem ifall du skulle hitta något där som inte är Minnesotabehandligar, Anonyma Alkoholister, Tolvstegsprogrammet.
http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=145.
Lycka till.

Anonym sa...

det är värre...

http://www.youtube.com/watch?v=DCfIxLGJo5o

- sa...

Har pratat med anhöriga till missbrukare. En pappa sade: "sonen var för ung,så han fick ett playstationspel"

Detta kan inte vara sant tänkte jag. var det allt?
Just det.Kompetent eller icke kompetent personal på missbrukarvården på Åland,men hur i fridens namn tar ett playstationspel bort drogberoendet?!
Nu några år senare,vill sonen fortfarande sluta.
Jag talade nyligen med pappan,för att höra hur det går.
Sonen hade haft ett återfall-åkte därför ut från vården.
Får ingen vård alls alltså.
Är det också en sorts vårdform?!
Har inte alla rätt till vård,som behöver det?
Fast det inte är mitt barn,blir jag heligt förbannad.
Nu försöker han komma in på behandlingshem,men har inte lyckats,då han ej fått information hur man går till väga för att komma till ett sådant,och som sagt när han åkt ut från missbrkarvården.

När man får återfall,är det inte då man behöver någon att prata med,om vad som hände,och hur man ska försöka undvika det igen,en s.k "uppföljning"?
istället för att bli portat från både BUP och allt annat?
När det går fint i livet då får man vård,men när det inte går fint,då får man inte vård?
Alltså detta verkar skumt.
Och är man för ung,ja då får man spela?

Göte sa...

Hej det är tråkigt det som hänt pojken men det här med playstationspelet är skänkt till avgiftningsenheten för att vara ett tidsfördriv, mellan själva behandlingen. Så själva behandlingen sköts inte med playstaion.
Sen bedrivs inte behandlingen på Grelsby utan det var själva avgiftningen.
Sen är jag övertygad om att han får vård om han vill från missbrukarvården. Jag kan tänka mig att om han blev "avtängd" så var det nog från substionsbehandlingen och i den vården ingår det att man skall vara ren. Men jag kan nog garantera att vill killen få behandling så hjälper nog missbrukarvården honom med det.
Men med din frustration som du har nu så tag kontakt med Bitte på missbrukarvården så kan ni reda ut situationen tillsammans.
Lycka till.

H: Göte

- sa...

Tack för informationen.
Nu är det bara att se hur det går i framtiden

Göte sa...

Hoppas det går bra för killen och alla andra som är i drogträsket. Tack för kommentarerna och fortsätt regaera.
H: Göte

Anonym sa...

Det är oroväckande många drogmissbrukare på Åland,och det blir fler hela tiden.
Är ett behandlingshem på Åland inom framtiden något att tänka på?

Göte sa...

Nä behandlingshem är nog inget för Åland. Visst har vi relativt mycket droger på Åland men med behandlingshem så får vi bort varken droger eller fler missbrukare att vilja sluta.
Där tycker jag att man borde ligga på Finland ( som har behörigheten ) att vilja ändra lagstiftningen om att få tvångsvården så man kan "tvinga" fler missbrukare tidigare till behandling.
Sen så finns det så många olika behandlingshem i Sverige så där finns det behandlingshem som passar missbrukaren och dennes behov bättre.
Sen så för att få en tillräcklig beläggning på behandlingshemmet så måste vi då erbjuda platser till folk utifrån. Sen trivs de på Åland och stannar.
Då skall vi veta att det alltid för en missbrukare stor risk för återfall. Var bor den då ? Jo på Åland. Därför klarar vi oss bra utan behandlingshem på Åland. Nu köper vi bra kunskap utifrån och det tycker jag vi skall fortsätta med.
Ha det bra och tack för din fråga.