torsdag, oktober 04, 2007

Nu är tydligen drogdebatten igång

Föreningen fri från narkotika hade i tisdags en debatt om narotikafrågan och då om varför har debatten har tystnat.
Men nu har de tydligen fått igång debatten för idag så börjar insändarna trilla in antagligen som vid förra valet.
Jag har vid förra valet och även nu undvikit att skriva insändare om drogdebatt. Jag jobbar jättegärna om jag får möjlighet med drogfrågor för jag anser att min kompetens i frågan är relativt stor. Men att utnyttja det för att få röster med att lova något som man inte kan påverka sen tycker jag är ansvarslöst. När jag kom in i lagtinget 2003 så var det ingen som fråga mig något eller ville ta nytta av det. Sen hade jag en insändare november -04 i en frustation över att inget hände.
Januari -05 kom nya regeringen bestående FS, C och soc och sen i mars tror jag det var tillsattes nya narkotiskapolitiska referensgruppen bestånde av mig, landshövding Peter Lindbäck, Britt Lundberg och minister Harriet Lindeman som ordföranade för gruppen. Vi har gjort mycket på de två och ett halvt åren.
Vi har tillnyktringsenhet på gång, ett avtal med beroendecentrum i Stockholm har gjorts för att korta av väntetiden att komma till läkare för bedömning och att en vårdplan då snabbare kan göras upp. Vi har anlitat en konsult från Sverige för att se vad som är bra och vad som bör förbättras.
De kom fram till följande att skall man sätta upp mål så behöver man först se övergripande på helheten vilket innebär
1. substionsbehandlingen tas in för tidigt och de hade ett ifrågasättande där var varför man sätter in substionsbehandling före man prövat behandlingshem. Därför är det en grupp som ser över substionsbehandlingen och principerna för den.
2. Om politikerna vill sträva till ett narkotikafritt Åland bör politikerna koncentrera sig på de narkotiska politiska insatserna d.v.s. se över möjligheter för tvångsvård.
3. Man behöver också se om straffsatsen d.v.s. att i Finland så liberaliserar man narkotikastraffen mer och mer.
De tyckte då att vi bör se över möjligheter att ta över ang tvångsvård samt strafftillämpningen. Harriet Lindeman har nu varit och tagit upp frågan med sin finländska minister. Det här är bara lite av den utvärdering som gjorts av "rensa Åland" projektet
Sen anser man att inget görs. Så skriver jag en insändare så är det i en ren frustation. Men jag kommer ändå inte att lova något.
Det var kvällens sanning. Sanna mina ord.

Ha det bra

Inga kommentarer: