tisdag, oktober 09, 2007

närvaro / aktivitet i lagtinget

Det är väl nu ett par veckor sen som det var i ålandstidningen ett reportage om lagtingsledamöternas närvaro och visst hade jag ganska hög närvaro jag låg väl i mitten av alla ledamöter och sen var jag väl en av de som mest "försening". Visst är det inte bra att jag hade det som jag hade men något mer missvisande får man leta efter,
När jag blev invald i lagtinget så var det något som jag definitivt inte hade räknat med så min kalender var ganska fullbokad de två första veckorna i november. B.l.a. hade jag inbokat sexualundervisning med alla pojkar i årskurs 8 i GHS. En månad efter det fick vi vår första son och behövde vara hemma och hjälpa när frun Sonja och nyfödde Johannes kom hem. I lagtinget existerar inte föräldraledighet eller vårdledighet utan är du borta är det frånvaro. Sen om försening så har vi inte kontoret i samma byggnad som de övriga partier utan vi har det på ekonomiegatan så därför vill man gärna skriva anförandet klart innan man går till lagtinget. Jag ha märkt att flera lagtingsledamöter som har kontoret i lagtingshuset så kommer och ropar sig närvarande och sen kan de gå upp och jobba igen. Det tar lite mycket onödigt med tid om man skall avbryta skrivandet, gå och anmäla sig som närvarande och sen gå och skriva igen. Hellre kommer jag då 10 min sent. Men hur rättvist är det med att skriva reportage om det på det sättet som tidningen gjorde. Det står ingenting om de som alltför ofta anmäler sig som närvarande och sen går därifrån. Det står inte heller om de som har en otroligt hög frånavro i utskotten. Sen är det väl omöjligt att skriva om eftersom det inte skrivs ner sådant. Men varför lyfter inte media fram vem håller flest anförande, skriver motioner. Dvs lyfter fram de som jobbar istället ? Det är väl antagligen fel sorts journalistik det när man lyfter upp någon istället för tvärtom. Om jag är bitter ? Nej det skulle var intresant i valtid att veta vem som gör något istället för som med tvärtom. Eftersom det visar lite fel anser jag om man är borta pga arbetsuppdrag än om man är där men sitter och dricker kaffe i korridoren. Men jag tror nog inte media vill lyssna på mig, det väljer nog att skriva som de vill och det kanske är lika bra det. De är utbildade journalister och det är inte jag.

Ha det så bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker absolut man ska närvara om man inte har skäl att vara borta,så är det ju på alla jobb.Men man kan ju alltså lyssna på debtten i hela huset,och långt ifrån allt jobb görs ju i plenisalen..Sen visar ju inte de där undersökningarna vilka som bara "sitter av" tiden,utan att prestera nåt.Tidningarnas undersökningar och granskningar börjar kännas lite urholkade och meningslösa,tycker jag.Hoppas folk tänker själva och tar reda på vilka som har jobbat för sina väljare.Knappa veckan kvar nu,kämpa på och lycka till!

Göte sa...

Tack Cita än en gång har vi samma åsikt :-) Sen anser jag att det är så att man bör nog prioritera om man är borta från plenum. Sen är det ju som sagt att bland det viktigaste jobb är i utskottet man där förs ingen närvaro statistik. För övrigt anser jag också att lagtingstiden bör förlängas, för det blir haltande med att vissa utskott inte får ihop till utskott under "ledigheterna"
Ha det bra cita och lycka till själv. Bara 9 dagar kvar nu så kör hårt Cita skulle vara kul att ha med dig där.