söndag, september 02, 2007

Tandvård åt alla

- Det är för dyrt att gå till tandläkare.
- Inte kan jag gå till tandläkare med min lön man måste ju ha pengar till mat också.

Lite av sådana kommentarer kan man höra när man pratar om åländsk tandvård och eftersom jag sitter med i ÅHS styrelse så känner jag väl att det är väl där man kan göra sitt bidrag att se över möjligheten om att fler skall få tillgång till den offentliga tandvården.

Därför är jag extremt nöjd nä jag är så jäkla nöjd och stolt över att få in text i ÅHS verksamhetsplan för 2008 om att det skall utredas om möjligheten ”att fler skall få tillgång till den offentliga tandvården”.
Okej nu tänker väl någon att vad leder en utredning till? Men i denna borgerliga ÅHS styrelse så är det en seger att få in text om utredning. Skulle jag kräva att det skall stå att tandvården öppnas för alla ålänningar, så gissar jag att det skulle ha blivit en röstning som vi sossar i ÅHS styrelse då antagligen förlorat så skulle det inte ha blivit mer av det.
Vi får inte glömma att vi i den här regeringen har sänkt ÅHS avgifterna rejält åt åländska folket. Det var endast mitt förslag om sänka högkostnadsskyddet för sjukpensionärerna ingen ville följa med på.
Och det kan jag berätta om att sänka ÅHS avgifterna mottogs inte med jubel och fyrverkerier.

Nu skall det i alla fall utredas och sen får man se vad argumenten för att ålänningarna inte får tillgång till den offentliga tandvården om man inte är yngre än 19 år eller p.g.a. sjukdom.
Jag har också fått höra att det har hänt att ålänningar har så pass dåligt skötta tänder att man har blivit nekad operation tills man fått tänderna fixade.
Så det är dags nu att man börjar jobba mer nu så att fler skall få tillgång till den offentliga tandvården.

Ha det så bra!

Inga kommentarer: