måndag, september 17, 2007

Politiska vindar

Det var en 4 timmars ganska ivrig debatt idag i lagtinget. Man märkte att det var idag som listorna skulle lämnas in för den riktiga närvaron i lagtinget var det lite si och så med idag. Men det är en annan historia om man skall skriva om politiker som vill jobba eller poiltiker som glider med.
Idag debatterade vi i lite över en timme om den nya lagen om att inte det är ett måste i kommunerna om att ha skol eller social nämnd. Och i debatten så märkte man där att vissa av partierna märker att det närmar sig val. För jösses vad det är att vi inom och så säger man partiets namn. Nu när det börjar närma sig val så är det tydligen viktigt att hela tiden nämna partiet hela tiden. Jag har aldrig märkt det så mycket tidigare men nu märktes det. Det jag satt och undrade om debatterna idag skulle varit likadana om det varit ett år till val? Jag tror inte det utan istället nu så vill man lyfta sitt parti extra mycket nu inför val. Det är vad jag tror i alla fall. Avslutningsvis idag så kan jag inte hålla mig från att reflektera om lagkänsla inom politiken. Vi inom vårt part så pratar om att stötta och backa upp varandra. Men idag när vi debatterade nya miljöskyddslagen så fanns partiet vars regeringsledamot hade lagen så dennes parti"kollegor" syntes inte inne i plenisalen under i stort sett hela den debatten. Det skulle aldrig hända i vårt parti för det är ett parti där vi ställer upp för varandra. Därför är jag glad att vara socialdemokrat.

Ha det så bra

Inga kommentarer: