fredag, september 28, 2007

TACK FÖR FÖRTROENDET


Hej och tack för förtroendet för de här 4 åren i Ålands lagting.
Måndagen 24 september hade vi det sista arbetsplenumet i lagtinget och det har varit ett intressant uppdrag som jag gärna fortsätter med om ni ger mig ett fortsatt förtroende. Det här är lite av mina initiativ som jag lyckats genomföra under de här 4 åren.

Besökscentrum i Bomarsund - Lämnade in motion våren –04 och nu pågår planeringen av besökscentrum.
Personlig hjälparutbildning – Lämnade in motion om behovet av personlig hjälparutbildning våren –04 och våren - 07 så var det dimission av första årskullen
Barnombudsman - Lämnade in motion våren –04 om vikten av att barnombudsmannen skulle ligga under landskapet och 01.03.2006 så anställdes nuvarande barnombudsman under landskapet.
Nya avgifter inom ÅHS - pensionärsrabatt
Jag fick sitta med i gruppen om nya avgifter inom ÅHS och där drev jag hårt att få igenom ett sänkt högkostnadsskydd för sjuk- och ålderspensionärer. Tyvärr fick jag inget understöd om sjukpensionärer men ålderspensionärerna fick sänkt från 450 euro till 125 euro.
Avgiftsfri terapi för unga under 18 år
Under arbetet i avgiftsgruppen så fick jag in att all terapi för barn under 18 år skall vara avgiftsfri.
Tillgänglighet till den offentliga tandvården.
Idag är det ytterst begränsat vem som har tillgång till den offentliga tandvården. Men det borde finnas fler som har tillgång till den offentliga tandvården. Därför kommer det att ses över under 2008.
Påskynda psykiatribyggnationen – Jag tog upp i ÅHS styrelse att bygget av psykiatrin måste komma igång tidigare än planerat. Tidigare planerades det att bygget skulle komma igång efter att primärvårdsbyggnaden skulle bli klar så ca 2010 skulle psykiatribyggnationen påbörjas innan mitt förslag i styrelsen. Nu planeras byggstarten hösten –08.

Missbruksfrågor
Jag har suttit med i den narkotiska politiska referensgruppen som också startade Rensa Åland projektet.
Där vi bl.a. haft följande mål som uppfyllts:
- den kortsiktiga lösningen för tillnyktring har fungerat.
- en hemsida för information och forum kring missbruk och drogfrihet har framställts.
- ett informationskort har tagits fram och delats ut till högstadieeleverna.
- en jourtelefon för akut hjälp vid missbruksproblem finns.
- utbildningstillfällen har funnits till belåtenhet för de tillfrågade.
- tillfällig avgiftning
- anhörigstöd finns på missbrukarvården
- anställa läkare inom missbrukarvården

Mål som återstår att förverkliga:
- anställa psykolog inom missbrukarvården, för att ta hand om dubbeldiagnoser
- fortlöpande utbildningstillfällen
- mini-Maria mottagning som kommer i nya psykiatrienheten.
- revidera subuxonevården

Så jag vill som sagt tacka er som gav mig förtroendet för de här 4 åren och hoppas ni är nöjd med jobb och att ni ger mig ett fortsatt förtroende i 4 år till.
Men kom ihåg att ensam gör man ingenting utan för att få igenom en sak så måste man vara fler.

TACK

Inga kommentarer: