söndag, september 09, 2007

Debatt ang lagen om närståendevård

Imorgon så kommer det i lagtinget att debatteras om lagen om närståendevård vilken är mycket intressant för mig eftersom jag alltid har varit intresserad av sociala frågor. Den här lagen så har vi också haft i social och miljöutskottet och jobbat med den där.
Det är bra att vi får en lag som är bra för närståendevårdare och närståendevårdtagare men det som är synd att vi inte gör lagen till en rättighet utan nu är det upp till prövning om kommunen betalar eller inte trots att man uppfyller förutsättningar för att vara berättigad till närståendevård.
I utskottet försökte jag få en ändring i blankettlagen där vi skulle göra det till en rättighet men det ville inte de andra. Så jag fick reservera mig i frågan.
Men visst är det intressant att socialdemokreterna är den som värnar om den enskilde individens rätt att bli lika behandlad av kommunen. Men de andra partierna som kallar sig borgerliga vill att det är kommunen som bestämmer.
Det tycker jag är en intressant tanke om man då tänker ideologiskt.
Så därför blir man lite fundersam ibland när så många anser att "socialdemokraterna är ett hot mot folket och bara springer och vill vara förmyndare och bestämma över folket". Det stämmer ju faktiskt inte för det så att de är de andra partierna som är mer förmyndare än vi.
Jag tycker socialdemokraterna är ett modernt parti som vill förbättra för folket.

Ha det bra

Inga kommentarer: