fredag, juni 13, 2008

Vad skall vara i fokus ?

Jag tycker ibland på att man över reageagerar i bl.a. skolor på vissa saker. Okej jag är definitivt ingen psykolog men ibland så tycker jag att det är så att passar man inte in i gruppen så är det något som är fel och man kan behöva assistent eller någon annan lösning. Visst stör man i klassen eller inte lär sig i klassen, så då kan man behöva extra resurser. Men hur är det om man bara lite är en sån som att du sticker ut ? Är det så då onormalt att man behöver assistenter och lite kväva personligheten?
Jag är skeptisk till det.
Nu blir säkert många upprörda över mina tankar men jag blir lite rädd nu att man ofta försöker få alla i gruppen att formas lika.
Hur gjorde man förr ? Som elevassistenter har inte funnits så länge och inte vet jag om skolan förr var så dålig.
Visst var det ju så att förr visste man inte vad ADHD var och man tyckte väl bara att den eleven var jobbig.
Men man gjorde det bästa av situationen.
Nu vill jag inte neka elever med ADHD assistenter men man får inte göra det till ett större problem än vad det är.
Samma sak om man regagerar om någon har en personlighet att man inte är en som passar in i t.ex en klass så gör det då inte till ett problem för då är jag rädd för att det kan bli ett större problem än vad det är.
Vissa kanske behöver hjälp och då skall de få den hjälp de behöver, men man skall inte begära hjälp för att då få extra resurser till t.ex. en klass, utan verkligen för att hjälpa eleven.
Med det här jag vill säga med mitt inlägg idag är att jag anser att man skall vara rädd om personligheter, för det är något man skall vara stolt över och man skall inte behöva ändra sig för att passa in hos andra.

Ha det bra.

Inga kommentarer: