torsdag, juni 12, 2008

Språkkunskaper är en tillgång

Hörde på radion idag att det var någon som sa att man skall inte fokusera på grammatiken när man lär sig finska utan man skall försöka sig direkt på att prata även om det inte är helt rätt. Synd att jag missa när de i radion sa vem de hänvisade till så jag inte kan berätta det för er.
Men nu till språket och finskan som jag tycker är ett svårt språk att lära sig. Men det är nog egentligen för att när jag gick i skolan så var det nog allt för mycket fokus på grammatiken och man hörde ju aldrig finskan heller så man ju kunde ju inte pröva sig praktiskt på finskan då.
Förra veckan var jag ju i Tavastehus och där saknade jag att jag inte kunde finskan. Jag umgicks en hel del där med två svenskar, en riksdagsledamot och en som jobbar som tjänsteman inom svenska ambassaden i Helsingfors och de kunde göra sig förstådda och förstod finskan. Men jag som finsk medborgare så kunde lite men inte jämförelsevis som dem.
Men det intressanta där var vad han ena sa ganska ofta, "jag pratar inte rent grammatiskt med de förstår vad jag säger och det är nog det viktigaste" Visst är det så !!!
Det viktigaste är ju att man försöker.
Därför tycker jag det är synd att det på Åland skall vara fult enligt vissa att kunna och använda finskan.
Man hamnar förr eller senare i ett tillfälle där man har nytta av att kunna finska och då är det bra kunna det.
Själv fick följande mail och fråga för två veckor sedan
"Därför skulle jag vänligen ha frågat om det ingår i din repertoar att även uppträda på finska ? Frågan kommer sig av det att dessa elever s g s uteslutande är finskspråkiga eller invandrare".
Vad fick jag svara tyvärr kan jag inte vi ta det för ingen av oss kan finska.
Så är du förälder som läser detta och bor på Åland, var inte rädd för att skicka ditt barn att lära sig finska en sommar. Det är nog ingen risk för att Åland förfinskas för det
Och kan du lite språk så var inte rädd för att använda det för språk kunskaper är en tillgång.
De som tror att de kan, de kan.

Ha det bra

1 kommentar:

Anonym sa...

Väl talat, det är alla dessa engelska uttryck folk svänger sej med som förorenar vårt språk mest, inte finskan.
Speciellt politiker och affärsmän är snabba att ta till uttryck som: Outsourcing, management, goodwill osv fast det existerar fullgoda svenska alternativ. Man ska som sagt inte använda sej av utländska låneord så länge som det finns ett adekvat svenskat vokabulär hehe.