onsdag, juni 18, 2008

Hjältar i samhället



Jag sitter som suppleant i Rädda barnens styrelse och eftersom min ordinarie har mycket jobb så var jag upp på styrelsemötet igår.



Och vi hade mötet vid lekpaviljongen som är vid barnavdelningen på ÅHS.



Lekterapeuten vars tjänst bekostas av Rädda barnen medverkar vid behov till att barnet/ungdomen ges information och förbereds mentalt inför undersökningar och behandlingar. I vissa fall är lekterapeuten också med under behandlingar/undersökningar för att hjälpa till med avledning och som stöd.
Lekterapin erbjuder barn och ungdomar möjlighet att bearbeta rädsla och utsatthet genom lek och skapande. I lekterapins sjukhusrum kan barnet utsätta dockor och kramdjur för både sprutor, operation och bandage. Leken är en trygg värld där barnet bearbetar upplevelser från sjukhusvistelsen, man vet att lek och sysselsättning har en läkande kraft. Lekterapin är en del av behandlingen och stöder det friska hos barnet. Barn och ungdomar på sjukhus måste få tillfälle att utvecklas och stimuleras precis som friska barn och ungdomar.
För barn med stark stick rädsla har lekterapin utvecklat ett behandlingsprogram där barnet får träna stegvis i egen takt.
De barn och ungdomar som inte kan eller får lämna vård rummet kan få besök av lekterapeuten. Även syskon behöver en frizon under en familjs sjukhusvistelse och får leka och pyssla med lekterapeuten.
En av de viktigaste målsättningarna för lekterapin är att barnet ska få en positiv bild av sjukhuset och inte bara komma ihåg smärta och sorg. Här på avdelningen arbetar Linda, utbildad förskollärare, som lekterapeut och hon imponerade otroligt på mig igår. Och verkligen älskar sitt jobb, för mig är hon en av samhällets många hjältar.


Och nu när det är sommar så vill jag ge hjälten en skål med goda jordgbbar.




Ha det bra.

Inga kommentarer: