söndag, juni 22, 2008

Hjärnor, stolthet, känslor och vilja

Nu börjar det dra ihop sig i EM i fotboll och mycket händer i kvartsfinalerna. Tyskland imponerade mot Portugal och där visade Tyskarna att "kom bara vi är beredda med kraft och fart". Sen möttes Kroatien och Turkiet som egentligen var ett sömnmedel i 117 min men sen hade matchen allt. Tankarna när Kroatien i 119:nde minuten gjorde 1-0 man såg sergerruset hos kroaterna, men hos Turkiet så visade de inget tyckte jag. Men efter Turkiets kvittering så såg jag uppgivenhet hos Kroaterna. Där var det en uppgivenhet som lyste igenom fast det återstod straffar. Och största uppgivenheten var hos Kroatiens förbundskapten Slaven Bilic när de kvitterade så sprang han och argumenterade med domarna och blicken var frustration. Men jag måste lyfta på hatten för Terin som är Turkiets förbundskapten vilka vändningar mot Schweiz, den makalösa vändningen mot Tjeckerna och nu att få de att bita ihop och komma igen efter mål i baken med en minut kvar av förlängningen och sen kvittera på över övertid. När Turkiet reducerade mot Tjeckien så gick Terin och slog sig för bröstet som jag förknippade med "visa stolthet" de stred som tappra krigare och stred ner tjeckerna. Men viss hjälp då av Tjeckernas målvakt.
Sen igår kväll Ryssland - Holland ett Holland som spelat ut Italien och Rumänien samt var oerhört effektiva mot Franrike.
Men det lilla jag såg igår så var det Hiddink som fick sitt Ryssland att visa vad de går för och upp och kriga med fart men också att se möjligheten.
Men det jag fastnat för hittills under detta EM är
Hjänorna, förbundskaptenerna som Hiddink, Terin ja även Van Basten som fått sina lag att prestera.
Stolthet, vi är inga stora fotbollsländer men vi är stolta och skall vi vad vi kan tillsammans då tänker jag på Ryssland, Turkiet och Kroatien.
Känslor jag se Darijo Srna i Krotien efter straffsparkarna gick inte att trösta han efteråt jämfört med Rysslands Andrej Arsjavin glädjetårar igår.
Viljan har många men sen är det nog att ha den rätta viljan och oberoende om hur duktig spelare man än är så måste man få de rätta orden av sin tränare för att verkligen få ut max av sig själv.
Hiddink och Terin har bevisat att de kan det. En annan som kan sånt där är Christoph Treier som jag har som länktips på min blogg gå gärna in och läs hans inlägg de är otroligt intressanta.
Nu skall jag gå och förbereda middagen.

Blir nypotatis, sill och grillade lammkotletter.

Ha det bra

Inga kommentarer: