fredag, mars 07, 2008

Språkbruket i lagtinget

De flesta har väl märkt om incidenten i onsdags att två lagtingsledamöter blev osams med att en anklaga en för att ljuga. Men det tänker jag inte nämna mer än om att det är gammalt groll som ligger bakom.
Känns som lite Tom & Jerry. Men i alla fall så ringde TV 24 mig och frågade om vi kunde skämta till det här med språket och så gjorde jag. Det gäller ju att bjuda på sig också och inte alltid vara för allvarlig. Så jag och vice talman Gun-Mari Lindholm ställde upp men ha 20 min till inspelning + intervjuer blev lite kort om tid. Men visst är det ju så att spåket man skall använda i ett parlament skall vara vårdat men när det sen blir repliker så har jag en viss förmåga att råka säga du ibland. Men jag har bättrat mig de senaste åren.

Inga kommentarer: