tisdag, mars 04, 2008

ledarskap

Nu tror alla att jag kommer att skriva om regeringens 100 dagar och kanske lite i inlägget kommer att handla om det. Men mest kommer det också att nämnas om den sporten som just nu är lite tung för mig. Nämligen hockey och då är det elitserien som jag tänker på. Mitt Brynäs värvade för ett par år sen en en mycket säregen tränare nämligen Leif Boork. Men hans extrema ideér så höll en tid men sen så fick han sparken och brynäs plockade då upp Olof Östblom från den egna organisationen.
Varje gång jag sett på Brynäs i tv:n så har de förlorat och vareviga gång så säger tränaren Olof Östblom att spelarna gör sitt menatt de inte har rätta flytet. Pucken vill inte gå in i mål. Sen sitter jag och ser på hockeykväll igår och de intervjuar Luleås tränare och som säger att de pressade men pucken ville inte in i mål och så kontrade Djurgården och gjorde mål. Kan så vara att de pressade men lyssnar man på tränare Leif Strömberg i Södertälje och Per-Erik Johnsson i Skellefteå som också säger om man är missnöjda som spelare som inte presterar, men också tar ett ansvar på sig själv också som tränare. Tränare som Strömberg och Johnsson får mer ut av sina spelare när det börjar hetta till. För jag anser att både Brynäs och Luleå har bättre trupper än både Skellefteå och Södertälje. Visst måste man ju kunna hockey och det taktiska. Men när det gäller som mest så är det också att få ut det sista av spelarna. Mer jäklar anamma så att säga. Och nu då till det nya ledarskapet som Liberalerna hade i sin valkampanj för snart måste de börja prestera något för nu har de fått sin smekmånads tid på 100 dagar. Våra nya ministrar är nya och de måste först få ett förtoende av lantrådet men snart så måste de börja prestera något. Då skall ledarskapet få de båda s.k. mittenpartierna att börja leverera något. Det skall bli intressant att se om det blir en Brynäs/Luleå variant med att curla åt sina ministrar dvs sopa framför så de inte snubblar på något. Eller om det blir en Södertälje/Skellefteå variant där man kräver att de skall börja prestera och ta sitt ansvar. Ett av de första uppdragen så blir ju Lissabonavtalet skall centern med sin populistiska missnöjes politik mot EU, ge sig mot Liberalerna som där tar med ansvar över EU och ser att att man inte skall blanda ihop lissabonavtalet och EU gentemot Finland där Finland skall erkänna Ålands lagting som ett parlament och där då använda sig av subsidiaritetsprincipen. Subsidiaritetsprincipen är att om Åland som sig bör godkännas som ett parlament i Finland så skall och framför allt har då Åland ha rätt att ge sin i åsikt i frågan. Nu har jag fått ge er en jämförelse mellan ishockey och politik. Och för mig så ser jag fram emot en spännade tid både inom ishockey och politik.
Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Huj. Har varit i en Gävlefamilj över helgen där mannen i huset tydligen var Brynäs-supporter. Det som jag dock tyckte var mest kul var vaktmästarna på lördan (?) som borrade fel o Globen. Tänk bara hur det ska kännas för dem. Sånt där kan ju jag lyckas ställa till med.

Göte sa...

Jo jag läste i din blogg att du varit till Gävle. Du har det bra du Pia