onsdag, mars 12, 2008

Föräldraskap

Idag så hade vi frågestund i lagtinget och jag hade idag min första fråga i just frågestund. Det r ju så att Folkhälsan på Åland har haft ett projekt med föräldrastödjande arbete där de byggts upp flera bra utbildningar / kurser som bl.a. relationsföreläsning för blivande föräldrar, pappa och mammagrupper, COPE- föräldrakurser och föräldrakraft. Nu har landskapsregeringen beslutat att inte ge mer pengar till projektet och att det skall gå in i ordinarie verksamheten. Men kanske att förberdelsetiden från den nya regeringen var lite kort att få in det här i ordianriebudgeten så det är nu stor risk att administrationen kring dessa kurser läggs ner och då läggs de nog helt ner tror jag.
Lite anmärkningsvärt är att liberalerna för ca ett år sen kritiserade förra regeringens alkohol- och narkotika politik så vi inte var vatten värd.
Men inte har jag sett så stora förändringar nu heller. Och det är ju faktiskt så att är det något som stävjar ett missbruk så är ju ett tydligt föräldraskap.
Nåja sen kan ju många andra orsaker också spela in om ens barn börja missbruka men en viktig friskfaktor så är ett tydligt föräldraskap. Men att vara tydlig förälder är inte lätt. Själv så har jag ganska ofta lite drag till curlingförälder trots att våra änglar ännu bara är 4 och snart 2 år. Så att vara förälder är svårt idag. Finns vissa personer som jag är otroligt imponerad av deras förälderskap och jag hoppas jag själv kommer att bli som de personerna är. Men det viktigaste är nog att visa att man tycker om och bryr sig om dem. Men vad är det man säger "hur barn ska fostras vet alla utom föräldrarna".
Ha det bra.

Inga kommentarer: