lördag, mars 29, 2008

OS bojkott ?

Det är mycket i media nu om OS bojkott eller inte, och hur den skall se ut i så fall. Först så måste jag säga att jag är nöjd att man inte sagt att något land skall dra sig helt ur OS, utan diskussionen går då istället för någon politisk markering.
Och något bör någon göra men jag läste i en artikel i en tidning att någon tyckte att ländernas idrottare borde vägra att ställa upp. Men OS är vart fjärde år och det är det största som det går att vara med i så en idrottare vill inte sumpa sin chans att få möjligheten att delta i OS. Det är många års målmedveten träning som görs för ett OS. Men däremot undrar jag att vad gör IOK ? Det är IOK som skall reagera och agera. Läste i dagens husis att Amnestys verksamhetsledare tyckte att det var okej att våra politiska ledare far, varför då ? Däremot så har Tjeckiens president Vaclav Klaus och Polens premiärminister Donald Tusk meddelat att de inte deltar i öppningsceremonin och att även Sarkozy funderar på bojkott.
Skall länders ledare visa något så kan man markera med att utebli från invigningsceremonin. Idrottarna tror jag inte bryr sig om deras president är borta från invigningsceremonin. Sen om man som president väljer att fara vid senare tillfälle för att visa sin uppskattning till idrottarna. Men vad tycker jag egentligen ? Jo att IOK skall ta sitt ansvar genom att ta upp människorättsfrågorna och ansvaret att det fått OS. Sen att de politiska ledarna följer Tjeckiens och Polens agerande och stannar hemma från invigningsfestligheterna. Sen kan de fara dit och stötta sina idrottare. Men skulle ländernas politiska ledare avstå från invigningen så markerar man då.
Ha det så bra

Inga kommentarer: